UUSIMMAT

Huhupartio: Kerbal Space Programia kehitetään miltei orjatyönä

06.05.2016 10:00 | Miikka Lehtonen

Kerbal Space Program on noussut viime vuosien suurimpien indiehittien joukkoon. Peli myy hillittömän hyvin, se on käännetty konsoleille ja yleisöä riittää. Firman talouskin lienee vahvojen myyntien seurauksena aika hyvässä hapessa. Valitettavasti yrityskulttuurista ei voi sanoa aivan samaa.

Netissä on viime päivinä kohistu Kerbal Space Programin ympärillä. Valitettavasti kohinan aiheuttajana ei ole uusi ominaisuus tai pelin yleisesti korkea laatu, vaan sitä kehittävän Squad-firman yhtiökulttuuri. Kohun taustalla on nettietsivä, joka on ynnäillyt yhteen paljon pelistä kuultua ja sen entisten kehittäjien kertomaa. Tuloksena ei muodostu kovin ruusuista kuvaa siitä, miten indiehittiä kehitetään.

Pelin kehitykseen osallistuneet palkatut kehittäjät ovat kertoilleet netissä kauhutarinoita 80-tuntisista työviikoista, joita on tehty puhtaasti sen takia, että yhtiön johto on asettanut projektille sisäisiä deadlinejä ymmärtämättä mitään tilaamansa työn suuruudesta tai vaadittavista työmääristä. Kun aika sitten on loppunut kesken, peliä on tehty tarvittaessa vaikka suunnilleen kellon ympäri. Osittain tämä saattaa johtua siitä, että pelin julkaissut Squad ei ole oikeasti pelinkehitysfirma, vaan mainostoimisto, jonka erään omistajan lempiprojekti Kerbal Space Program on.

Tiettävästi Kerbal Space Program on miljoonamyyntiensä avulla pelastanut meksikolaisen mainostoimiston talouden konkurssin partaalta, mutta vähemmän positiivisesti rahoja ei suinkaan ole pumpattu takaisin kehitykseen, vaan muiden omistajien omiin unelmaprojekteihin. Toinen omistajista haluaa tehdä elokuvia, toinen taas pyörittää omaa levy-yhtiötään. Squadin tulot rahoittavat molempia projekteja. Samaan aikaan firma tarjoaa projektiin palkatuille kehittäjille sopimuksia, jotka maksavat vuodessa noin 2400 taalaa. Ei, en unohtanut luvusta nollaa.

Miksi kukaan sitten suostuisi tällaiseen? Syitä on monia. Meksikossa 2400 taalaa ei ole aivan niin naurettava rahamäärä kuin kehittyneemmissä maissa, vaan noin kaksinkertainen maan minimipalkkaan verrattuna. Squad on palkannut peliin kehittäjiä faniyhteisöstään ja pelin modaajien joukosta, ja voi helposti kuvitella, että moni pelialalle haluava ottaa helposti vastaan töitä, joista ei makseta tarpeeksi. Sama ilmiö toistuu nimittäin aika helposti ja usein monissa firmoissa, joissa teetetään paljon työtä harjoittelijoiden tai naurettavasti alipalkattujen ”saatpa ainakin kokemusta” -duunarien toimesta. Ihan siis Suomessakin. Vähemmän yllättäen Squad onkin menettänyt useita paremmista kehittäjistään näiden lähdettyä muihin töihin, kun Kerbal Space Programin avulla ei pystynyt elättämään edes itseään. Työn laatu kärsii väistämättä.

Ikäviä juttuja löytyisi paljon enemmänkin, mutta niitä voi käydä lueskelemassa Reddit-keskustelusta oheisen linkin takaa. On hyvin ikävää, että kaikilla tavoin menestynyttä ja lämpimän vastaanoton saanutta peliä kehitetään näin ikävissä ja ankeissa olosuhteissa. Toivottavasti asian synnyttämä kohu saa aikaan tulosta, joskin vähän epäilen.

Lähde: Reddit