Uusimmat

I Am Alive on rikas ja hienosti rytmitetty selviytymisseikkailu

06.03.2012 19:02 Jukka O. Kauppinen

Pistimme Heikki Takalan seikkailuhommiin. Eikä mies purnannut tällä kertaa yhtään. Testattavaksi näet annettiin I Am Alive, joka osoittautui todella herkulliseksi seikkailukimpaleeksi. Lisäksi tarjolla on Ubisoftin pelistudion haastattelu, jossa hemmot vähän kertovat teoksestaan.

Matka Haventoniin on tunnelmallinen ja täynnä erilaisia ihmiskohtaloita. I Am Alive on sekoitus tasoloikkaa ja puzzlen omaisia taisteluita, joissa tärkein kysymys on kenet tapat ensiksi. I Am Aliven taistelumekaniikka on luonnollinen ja nerokas. Päähenkilö on varustettu pistoolilla ilman ammuksia, sekä viidakkoveitsellä. Yleensä ammuksia on piipussa korkeintaan muutama hassu, eikä niitä kannata käyttää huolettomasti. Kannattavampaa on antaa vihollisten lähestyä, ja leikata kurkku auki yllätyksenomaisesti. Tämän suorituksen jälkeen on aika antaa aseen laulaa, sillä jos muut vastustajat ovat aseistettuja avaavat he välittömästi tulen.

Luonnollisesti yhtä tärkeää kuin liipasimen vetäminen, on uhkailu. Aseettomat vastustajat pysähtyvät kun heitä tähdätään aseella. Mutta tällöinkin on toimittava nopeasti, sillä he eivät jää pohtimaan enää seuraavaa reaktiotaan vihamieliseen käytökseen.

Useimmat taisteluista toistavat samaa kaavaa tietyillä variaatioilla. Vihollisjoukoissa on useimmiten yksi, korkeintaan kaksi pyssyillä aseistettua ihmistä, muiden heiluessa veitsillä. Tapoja tappaa on useita ja kunhan aseistetut ihmiset on hoidettu, muut pysähtyvät. Tämä antaa tilaa miettiä. Potkaistako heidät avoimeen tuleen tai kalliolta alas? Valinta on vapaa, jotkut jopa antautuvat nähdessään ystävien lakoavan vierestään. Täysin oma työsarkansa ovat panssaroidut viholliset joita pitää ampua päähän. Näitä alkaa ilmaantumaan nopeasti mukaan taisteluihin, ja fiksu selviytyjä miettii aina todella tarkkaan mihin luotinsa upottaa.

Lue koko arvostelu: I Am Alive (PS3, Xbox 360)

Lue myös haastattelu:

I Am Alive – uskottava, aikuismainen selviytymisseikkailu

Haluamme luoda uskottavan ja vakuuttavan tuhonjälkeisen maailman, sellaisen ettei mitään vastaavaa ole tehty koskaan aikaisemmin. Siksi meidän täytyi rukata alkuperäistä peliämme monella tapaa. Lisäksi otimme etäisyyttä toimintaan tyypillisempään toimintaan ja räiskintään, joita selviytymistarinat ovat yleensä täynnä. Lopputulos on se, että olemme luoneet enemmän ajatuksia herättäviä valintoja, jotka luovat puolestaan monimutkaisempia tilanteita ja tunteita.

Lue koko juttu: I Am Alive – uskottava, aikuismainen selviytymisseikkailu

Suosittelemme

Todellinen helmi, jossa tekninen toteutus, tarinankerronta, omaperäisyys ja vetovoima yhdistyvät harvinaisella ja mielenkiintoisella tavalla.

Lue myös

Assemblyn järjestäjät saivat suomalaisen pelialan kunniamaininnan

ICO & Shadow of the Colossus Classics HD (PS3)

King Arthur II: The Role-playing Wargame (PC)

uDraw GameTablet on susi lelun vaatteissa