Uusimmat

Id kiihdyttää tahtiaan, vähentää moottoreita

13.08.2011 23:30 Jouni Mäki-Panula

id Software aikoo jatkossa tehdä pelejä ripeämmällä kehitystahdilla ja käyttää pelimoottoreitaan useammassa tuotannossaan.

Quake III Arenan myötä id Software juuttui vuonna 1999 tapaan tehdä täysin uusi moottori jokaiselle omalle pelilleen. Näin ollen Quake III Arenaa vauhditti id Tech 3, Doom 3:sta id Tech 4 ja pian julkaistavaa Ragea id Tech 5.

Muita uusia pelejä studiolta ei ole tullut vuosikymmeneen, sillä Return to Castle Wolfensteinin teki Gray Matter Interactive, Wolfenstein: Enemy Territoryn Splash Damage ja Quake 4:n Raven Software.

Tilanne ei ole ollut aina sama. Ensimmäisen sukupolven id Tech 1 pyöritti sekä Doomia että Doom II:ta, kun taas id Tech 2 löytyi Quaken ja Quake II:n taustalta.

Id:n toimitusjohtaja Todd Hollenshead kertoo studion saaneen tarpeekseen pitkistä kehityssykleistä ja hyväksyneen, ettei jokaista uutta peliä varten voi luoda vallankumouksellista moottoria. Uusi linja on jo havaittavissa, sillä kehitteillä oleva Doom 4 käyttää samaa id Tech 5:tä kuin Rage.

Hollenshead mainitsi myös, id:n siirtyminen ZeniMax Median omistukseen on mahdollistanut kahden AAA-pelin tekemisen samaan aikaan, kun aiemmin vastaava tilanne olisi tarkoittanut venäläistä rulettia studion kannalta.

Lähde: id Software looking to shorten dev cycles, stop building new engines for every game.

Lisää aiheesta

Näin syntyy id:n RAGE

Doomien luoja: pelaaminen vähentää aggressioita

Doom on the web – kokeile klassikkoräiskintää HTML5:llä

Lue myös

Huhupartio: Valvelta uusi Counter-Strike?

Pohjoiskorealaiset hakkerit MMO-pelien kimpussa

Red Orchestra 2 -ensikosketus – sota on kivaa!

Ridge Racer Unbounded – suomalainen näkökulma ajopelilegendaan