Uusimmat

id Software harkitsi modeista maksamista jo vuonna 1995

05.05.2015 16:15 Jukka O. Kauppinen

Yksi männäviikon suurista pelialakohuista oli maksullisten modien ilmaantuminen Steamiin – ja niiden hyvin nopea katoaminen. ”Mokasimme, mietitäänpä tämä uudelleen”, oli Valven viesti asiakkaille.

Valve on kuitenkin kaukana ensimmäisestä maksumodien miettijöistä pelialalla. Toki joistakin modeista on kasvanut kaupallisia pelejä ja tuotteita, ja moni hyvä modimaakari on värvätty töihin pelitaloihin. Mutta jo 20 vuotta sitten id Softwarella oli mielessään modien kaupallistaminen.

John Romero näet kertoo, että id oli jo kaksikymmentä vuotta sitten sitä mieltä, että kyllähän nyt modimaakarien täytyy saada rahaa. Tätä varten suunniteltiin erillistä id Net –yhtiötä, jonka oli määrä valikoida parhaat fanimodit kaupalliseen levitykseen yhtiön oman modiportaalin kautta.

”Siitä olisi tullut kuratoitu palvelu, jonka kentät ja modit me olisimme valinneet”, Romero muistelee.

Kenttien tekijöille aiottiin maksaa niiden käytön mukaan. Ilmeisesti id ei aikonut veloittaa modien latauksista, joten ehkä firma olisi kustantanut modien maksubudjetin omasta taskustaan. Ja mikä ettei – mitä enemmän Quakeja pelataan, sitä paremmin peli ja erilaiset kokoelmat myyvät.

Rahakone jäi kuitenkin rakentamatta tällä kertaa, sillä firman kaikki panokset tarvittiin Quaken tekemiseen.

”Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että sisällönluojien on saatava palkkio teoistaan. Pelitalojen työntekijätkin saavat palkkaa työstään, joten mikseivät myös ulkopuoliset?”, Romero miettii.

Lähde: id Software planned to pay mod makers in 1995

Lisää aiheesta

Rockstar bannaa huijareita urakalla – modien käyttäjät saavat samalla huutia 

DayZin tekijä haluaisi Rockstarin ja muiden avaavan pelejään modaajille 

Valve tunnusti virheensä: maksetut modit ovat historiaa 

Maksulliset modit osoittautuivat heti ongelmallisiksi, modaajat, pelaajat ja jopa pelistudiot vastustavat 

Steamin kautta voi jatkossa myös myydä modeja