Indiehitti Terraria käännetään myös konsoleille, PC-versio on yhä jäissä
Terraria on mainio peli, jonka parissa olen itsekin viettänyt kymmeniä tunteja. Pelin kehitys on kuitenkin polkenut paikallaan jo kuukausien ajan kehittäjän vedottua kiireisiinsä ja hylättyään pelinsä. Nyt tapahtuu jotain, sillä Terrarian virallinen Facebook-sivu lupaa tälle päivälle suuria uutisia.
Terrariahan on kaikkein yksinkertaisimmin ilmaistuna 2D-Minecraft. Tämä törkeä yliyksinkertaistus kuitenkin sivuuttaa käytännössä kaikki pelin innovaatiot ja lisäykset genreen. Hyvä peli, jota on pelattu aika paljon. Pelin kehittäjä tuki myös teostaan parin suuremman sisältöpäivityksen avulla, mutta sitten tuli hylkäys. Aivan puskista mies ilmoitti, ettei hän enää ehdi panostamaan Terrariaan ja täten pelin tukeminen loppui, humoristisesti vain muutamia päiviä sen jälkeen kun siitä oli julkaistu komea, fyysinen collector’s edition -versio.
Monet tahot, esimerkkinä vaikka Dungeons of Dredmor -pelistä tunnettu Gaslight Games, ilmoittautuivat halukkaiksi jatkamaan Terrarian ylläpitoa, mutta ei tärpännyt. Ja siihen näytti päättyvän Terrarian taru, vaikka humoristisesti pelin Steam-sivu mainostaakin yhä ”ilmaisia sisältöpäivityksiä”. Ei siis se tyylikkäin lopetus.
Tänään kuitenkin tapahtuu jotain, sillä Terrarian virallinen Facebook-saitti ilmoittaa, että tulossa on ”suuria uutisia”. Kehityksen jatkuminen? Oikeuksien myyminen toiselle taholle? Vai penseä päivitys kehittäjän uuden pelin tilanteesta? Tuskin jälkimmäistä, sillä ainoa tiedonjyväsemme on oheinen kuva, joka tuntuu esittävän Terrarian logoa pistegrafiikalla piirrettynä.
Päivitys 18:55
Ja niin se totuus paljastui. Terraria on tulossa Xbox Liveen ja PlayStation Networkiin. Kyseessä on kokonaan uudelleen koodattu versio pelistä, jota kehittää Engine Software halpapelijulkaisija 505 Gamesin piikkiin. Pelin alkuperäinen kehittäjä on tapahtuneesta täpinöissään ja hehkuttaa, miten hienoa on ollut tehdä yhteistyötä 505 Gamesin kanssa.
Kyseessä on melkoinen takinkääntö. Kun Terraria hylättiin alkuvuodesta, operaatio tapahtui sen verran tyylittömästi, että monelta meni maku koko touhuun. Syyt olivat ymmärrettävät: kehittäjä halusi keskittyä perhe-elämäänsä ja vastasyntyneen poikansa kanssa olemiseen. Siinä ei ole mitään vikaa. Mutta se on jo vähän arveluttavampaa, että hylkäys ilmoittiin vain pari päivää sen jälkeen, kun Terrariasta oli julkaistu fyysinen keräilypainos ”ilmaista lisäsisältöä!” -mainosrivi takakannessaan. Tai siinä, että peliä mainostetaan yhä Steamissa ”ilmaisten päivitysten” kera. Useista fanien asiasta lähettämistä viesteistä huolimatta.
Sekään ei mene ihan nappiin, että kun Terraria hylättiin, Gaslight Games tarjosi alkuperäiselle kehittäjälle diiliä, jossa he olisivat ylläpitäneet Terrariaa sekä lisänneet siihen ominaisuuksia ja luvattuja päivityksiä jakaen sitten pelistä saatuja voittoja. Kehittäjä kieltäytyi, koska ”hän halusi pitää itse pelin hallussaan” eikä halunnut, että muut lisäilisivät peliin juttuja tai muuttelisivat sen lähdekoodia. Periaate on näemmä sittemmin unohtunut. Lopullisena lisähaistatteluna pelin kehityksen varhaisilla ostoksillaan maksaneille PC-pelaajille konsoliversiot tulevat sisältämään uutta sisältöä, jota ei tiettävästi tulla PC:llä näkemään.
Ei nyt mennyt ihan nappiin.
Lähde: Facebook
Lue myös
Koe Borderlands 2:n kykypuut jo etukäteen
Rocksmith -ensikosketus – lopultakin todellista kitarapelaamista