Itsenäinen DayZ jo tämän vuoden puolella ja halvalla
Itsenäinen DayZ lienee jo hiljalleen aika fakta, sen monta kertaa sitä kehittävä Dean Hall on projektistaan puhunut. Mutta koska? Ja mihin hintaan? Nämä ovat kysymyksiä, joita ilmaisen modin fanit ovat kysyneet. Hall vastaa, ja vastausten luulisi ilahduttavan peliä odottavia.
Dean Hall puheli Eurogamerin toimittajien kanssa pelimessuilla ja totesi, että jos kaikki menee nappiin, itsenäinen DayZ nähdään jo pian. Ja halvalla.
”Sen täytyy ehtiä kauppoihin ennen vuoden loppua. Ei vain koska olemme ilmoittaneet sen aikatauluksemme, vaan koska sen täytyy mennä niin, jotta voimme saavuttaa asettamamme tavoitteet. Tämä ei ole mikään ’me toivomme, että…’ -juttu, vaan sen täytyy mennä näin. Ja halvalla.”
Mutta mikä on moisen pakkomielteen takana? Julkaisijan paineet? Ei suinkaan, vaan jo nyt ilmestyneet lukuisat ja häpeilemättömät DayZ-kopiot. Hallin mielestä DayZ:n täytyy takoa kun rauta on kuumaa ja ehtiä markkinoille ennen kuin kopiot tekevät niin. Mutta sen kummempaa mies ei asialle aio tehdä.
”Ehkä nämä kopioijat onnistuvat tekemään meitä paremman pelin, en tiedä. Ehkä se, mitä he tekevät, ei ole minusta kovin siistiä, mutta ei tässä ole kamalasti vaihtoehtojakaan. Mitä voisin muka tehdä asialle? Voisin seistä täällä lavalla ja kritisoida kaikkia, jotka kopioivat peliäni, mutta mitä se muka hyödyttäisi? Vaikuttaisin vain mulkulta. Ei se tee minun pelistäni parempaa.
Haastaisinko oikeuteen kaikki, jotka tekevät samanlaisia zombipelejä? Tekisikö se minun pelistäni paremman? Ja sehän tässä on tarkoituksena ja koko kehityksemme ideana. Tehdä mahtava peli. Sitä me haluamme myydä. Ja myymme sitä halvalla ja useat ihmiset tulevat pelaamaan sitä. Jos tingimme tästä periaatteesta, olemme kusessa.”
Hallin suunnitelmat eivät suinkaan lopu joulukuussa tapahtuvaan julkaisuun, vaan mies katsoo jo horisonttiin. Hän ei tykkää kehittää pelejä liian varovaisesti tai järkevästi, vaan haluaa ottaar riskejä. ”Eihän DayZ modinakaan ollut järkevä tai varovainen projekti”, Hall pohtii. Niinpä kun peli on saatu markkinoille jouluksi, tammi- ja helmikuussa alkaa ”kunnianhimoisten ominaisuuksien” lisäily.
Lähde: Eurogamer
Lisää aiheesta
Jättimenestys DayZ saattaa muuttua itsenäiseksi ilmaispeliksi
DayZ voi olla itsenäinen peli ”jo ennen joulua”
Lue myös
Wiikon wanha: Beneath a Steel Sky