Jumpe! Rob Hubbardin alkuperäisiä nuotituksia

28.06.2010 15:50 | Jukka O. Kauppinen

Sid-äänipiirin mestari, Rob Hubbard, oli aktiivinen säveltäjä Commodore 64:llä vain muutaman vuoden aikana. Mutta noita vuosina mies takoi itsensä ikiajoiksi retropelikansan kollektiiviseen tajuntaan. Ja ajatelkaapa – hänessä oli sen verran muusikkoa, että kaveri tunsi jopa nuotit. Kuten oheisista Hubbard-nuotituksista näkee.

C64.comin Andreas on saanut tavalla tai toisella haltuunsa Rob Hubbardin alkuperäisiä nuottivihkoja, joista löytyy herran omin käsin tekemät sävelkulut legendaarisiin sideihin.

Commando:

Dragon’s Lair:

Hubbardin sävellykset ovat jääneet muistiin siksikin, että herra loi itse omat musiikkirutiininsa. Niinpä Hubbardin sid-biisit eivät olleet pelkkiä nuotteja, vaan myös koodia. Ja kappaleetkin syötettiin tietokoneelle koodimuodossa, ei nuotteina. Tältä näyttää Flash Gordon -pelin tunnusbiisi raakamuodossaan:

Lähde: http://www.c64.com/

Lisää aiheesta

Kuuntele Rob Hubbardin hittibiisejä – ajalta ennen kuin niistä tuli SIDejä!

SIDin kuninkaan paluu

Sidin sulosoinnit eivät vaikene

Lue myös

Artikkeli: E3 2010 – eDomen jälkipuinnit messujen tarjonnasta

Arvostelu: Resonance of Fate (PS3, Xbox 360)

G500 – Onko legendan seuraajasta uudeksi legendaksi?

Red Dead Redemption vie, ei vikise

Keskustelu

Ennenvanhaan muusikotkin oli koodareita. Voi kun saataisiin peleihin edes tracker-tyyyliset musiikit takaisin.

Tietysti, kuka nyt parserin läpi haluaisi suorittaa yhtään mitään; 3 GHz koneetkin menee polvilleen kun ajaa jotain pilipali-scriptiä. Binääri hallitsee. ;)

Katsos vaan: assembler olikin pakollista, jos halusi tehdä kuusnelosella jotain hienoa.

Hubbard.. ei jumalauta.. koodasi soittorutiinitkin samantien, kun ei ollut mitään hyvää oikein olemassa. Huh-huh.. legenda.

Muropaketin uusimmat