Uusimmat

Juoksuhaudassa on kylmää, märkää ja v*tuttaa – ole siis ennemmin pomoportaassa!

11.01.2013 18:00 Jukka O. Kauppinen

Leevi Rantala kyllästyi juoksuhaudassa kökkimiseen ja ylensi itsensä koko sodan ylikomentajaksi. Miten homma sitten sujui? Se selviää Commander the Great War -sotapelin arvostelussa.

Vuodesta 1914 aloitettava kampanja tarjoaa ehdottomasti parhaan pelikokemuksen. Ensimmäiset vuorot menevät todella nopeasti ja keskusvalloilla pelattaessa avainasemaan nousevat etenkin Saksan hyökkäysliikkeet Belgiaan ja Ranskaan. Ne nimittäin määräävät pitkälti länsirintaman muotoutumisen. Kymmenen minuutin pelaamisen jälkeen täytyy katse kääntää myös itään, sillä Venäjältä marssiva ja tasaisesti kasvava ihmisvirta uhkaa nielaista Berliinin, mikäli itärintamaa ei vahvisteta. Toisaalta länsirintamaakaan ei voi jättää oman onnensa nojaan, sillä Ranskaan laivoilla kuskatut englantilaiset joukot mahdollistavat läpimurtoyritykset Saksan linjojen läpi. Vastaavasti ympärysvalloilla pelattaessa on tärkeää puristaa tasaisesti keskusvaltoja kaikilta mahdollisilta puolilta, jotta mikään rintama ei pääse muotoutumaan liian vahvaksi.

Peliteknisesti Commander the Great War on sieltä kevyimmästä päästä. Joukkoja voi käskyttää ainoastaan liikkumaan ja taistelemaan. Mikäli sotilaita ei liikuta, he yrittävät kaivautua asemiin. Ratkaisu pitää pelin temmon nopeana ja yksi vuoro kestää yleensä alle viisi minuuttia.

Lue koko arvostelu: Commander the Great War (PC)

Lisää aiheesta

Battle of the Bulge (iOS)

Cortex Command (PC)

Panzer Corps Grand Campaign 42-43 West DLC (PC)

Time of Fury (PC)

Muropaketin uusimmat