Kaipaatko vähemmän politiikkaa peleihin? – Ei onnistu, toteaa Naughty Dogin luova johtaja
The Last of Us ja Uncharted 4 -pelien kehittäjä ei pidä mahdollisena, että poliittiset mielipiteet jätettäisiin videopelien ulkopuolelle.
Maailma on poliittisen myllerryksen vallassa, ja viimeisen vuoden aikana etenkin Yhdysvaltain poliittinen ilmapiiri on muuttunut jyrkästi. Moni saattaa erehtyä ajattelemaan, että videopelit ovat kaiken poliittisen ulkopuolella, mutta niin yksioikoinenhan asia ei tietenkään ole.
Oman kantansa asiaan ilmaisi eilen Naughty Dogin pelikehittäjä Neil Druckmann. The Last of Usin (2013) ja Uncharted 4: A Thief’s Endin (2016) ohjaajana ja käsikirjoittajana työskennellyt Druckmann vastasi Twitterissä viestiin, jossa häntä pyydettiin Kotakun mukaan pitämään henkilökohtainen politiikkansa poissa peleistä.
Alkuperäinen viesti on sittemmin poistettu, mutta Druckmannin vastaus kuuluu ytimekkäästi:
– Ei onnistu. Kirjoittajat työskentelevät omien maailmankatsomustensa pohjalta. Esimerksi The Last of Usin loppuratkaisu on erittäin paljon ”henkilökohtaisen politiikkani” innoittama.
Olipa poliittinen kantasi siis mikä tahansa, on turha on odottaa, että Naughty Dogin pelit tulisivat olemaan poliittisesti täysin neutraaleja. Druckmannin alkuperäisen twiitin näet alta.
The Last of UsNo can do. Writers work off of their views of the world. For example, the ending of TLoU is very much inspired by my ”personal politics.” https://t.co/nuhF318yxj
— Neil Druckmann (@Neil_Druckmann) 23. tammikuuta 2017