Kälyinen luolaseikkailu Gauntletin jalanjäljissä

18.02.2014 21:00 Jukka O. Kauppinen

Miika J.K. Halmela suuntasi historiallisen luolaramppaamisen maailmoihin, eikä olisi kannattanut. Miksi? I DON’T KNOW!

Pelaamisen kuuluu olla mukavaa, viihdyttävää, haastavaa ja/tai kiinnostavaa, eikö niin? Valitettavasti Adventure Time: Explore the Dungeon Because I DON’T KNOW! ei ole mitään näistä, vaan homma alkaa toistaa itseään jo heti toisessa kentässä – ja kenttiä on yhteensä sata. Jokainen hahmo hallitsee perushyökkäyksen, josta saa voimakkaamman pitämällä lyöntinappia pohjassa. Erikoishyökkäyksiä on tasan yksi per hahmo. Näitä samoja iskuja sitten jaetaan pahiksille sadan kentän ajan. Välillä voi sentään halutessaan painaa myös torjuntanappia. Joskus vastaan tulee myös kättä pidempää, joista omaksi suosikikseni nousi naukuvia mirrejä ampuva Kitten Gun.

Pelillisesti vaihtelua on todella vähän, vaikka miljööt muuttuvatkin – jokainen kenttä on pohjimmiltaan aivan samanlainen tylsä sokkelo kuin edellinenkin. Hakataan vihollisia parilla eri hyökkäyksellä, poimitaan mukaan aarteita ja erikoisesineitä sekä etsitään seuraavaan kenttään johtava rappukäytävä – tätä samaa toistoa isketään päin kasvoja uudelleen ja uudelleen. Välillä kohdataan isompia pomovastuksia kenttien välillä, mutta niiden jälkeen sama yhdentekevä luolastolaahustus jatkuu. 

Lue koko arvostelu: Adventure Time: Explore the Dungeon Because I DON’T KNOW! (3DS, PC, PS3, Wii U, Xbox 360)

Lue myös

Al Emmo and the Lost Dutchman’s Mine (PC)

Deadfall: Adventures (PC, PS3, Xbox 360)

NES Remix (Wii U)

Tomb Raider Definitive Edition (PS4, Xbox One)