Katamarien tekijä: peliala ei ole minua varten

12.11.2009 10:20 | Jukka O. Kauppinen

Pelintekijöissä on niitä, jotka kulkevat edellä ja innovoivat – ja niitä jotka matkivat innovoijia. Katamari Damacy -pelien luoja Keita Takahashi on innovaattori, joka ei tahtoisi toistaa itseään. Siksi hän ei teekään enää pelejä.

”Minusta on tuntunut jo monen vuoden ajan, etten oikein sovi pelialalle”, Takahashi tunnustaa Gamasutra-lehdelle.

Takahashi on taistellut pelialalla tuulimyllyjä vastaan, välillä menestyksellisestikin. Hän muun muassa kieltäytyi suunnittelemasta jatko-osia ensimmäiselle, ainutlaatuisen hykerryttävälle Katamari Damacy -pelilleen. Niinpä jatko-osat annettiinkin toisten käsiin, mikä on vähemmän yllättäen näkynyt pelien laadussa.

Miekkonen haluaisikin olla itsenäisempi, jopa indie-kehittäjä. Mutta tällä hetkellä hänen ajatuksensa ovat jossain aivan muualla. Miekkonen näet suunnittelee lapsille leikkikenttiä.

Lue haastattelu kokonaisuudessaan täältä:

Lue myös

EA nöyrtyi: omaperäisyys ei lyönyt leiville

Modern Warfare 3 on kaikkien aikojen realistisin sotasimulaatio

Monkey Islandista löytyi poistettuja kohtauksia

Xbox 360:n langaton verkko nopeutuu 600 megabittiin

Muropaketin uusimmat