Kertaalleen kadonnut ilmaismorppi Royal Quest ilmestyi sittenkin – sen kunniaksi kolme vuotta vanha ensikosketus

04.08.2014 22:30 | Jukka O. Kauppinen

Johan pomppasi. Juttulistallani on kummitellut pitkään, jo kolmatta vuotta, ensikosketus oudosta venäläisestä morpista. Kirjoitin jutun Royal Quest –seikkailusta jo iät ja ajat sitten, mutta ensin juttu jäi jumittamaan julkaistavien listalle, sitten lykkäilin sitä hamaan tulevaisuuteen kun pelistä ei kuulunut yhtään mitään. Nettisaittia ei päivitetty, mitään tiedotteita ei tule, koko rope tuntui vain kadonneen.

Ja nyt yhtäkkisesti se ilmestyikin Steamiin englanninkielisenä Early Access -painoksena. Ja näemmä uusi nettisaittikin avattiin muutama viikko sitten.

Toiminkin siis erikoisesti. Julkaisen olosuhteiden pakosta lyhyeksi jääneen, aiemmin julkaisemattoman ensikosketus-jutun tämän uutisen kainalossa. Olkaa hyvä: kolme vuotta vanha näkemys Royal Questin venäläiseen ennakkoversioon:

 

Royal Quest –ensikosketus

Venäläinen Katauri Interactiveon viihdyttänyt seikkailupelien ystäviä viime vuosien mainioilla King’s Bounty -peleillään. Eiväthän ne ihan täydellisiä ole mutta oikein toimivia perinteisiä seikkailuja.

Sekä Katauri että sen myötä 1C ovat kuitenkin suuntaamassa seuraavaksi ihan uusille poluille, sillä toivon mukaan tänä vuonna ilmestyy molempien ensimmäinen morppi ikinä. Morpit ja erityisesti ilmaispelattavat sellaiset ovat olleet viimeisen parin vuoden aikana hurjassa nosteessa, joten tietyllä tapaa firmojen halun uuteen aluevaltaukseen ymmärtää. Toisaalta, morpit ovat tällä hetkellä ja lähivuosina hirvittävän kilpailtu pelisektori. Edellisen kerran vastaava tilanne nähtiin 2000-luvun alussa, jolloin julkaistuista morpeista ehkä prosentti on yhä toiminnassa – ja 90% kaatui pian tai vieläkin nopeammin.

Royal Questin täytyisikin iskeä ja kovaa, jotta se saisi kaiverrettua itselleen kunnon aseman pelirintamalla. WoWia siitä ei tule kovimmallakaan yrittämällä, mutta näin realistisesti katsottuna sillä voisi olla teoreettiset mahdollisuudet ihan kivaksi keskisarjan pikkuviihdyttäväksi fantasiaseikkailuksi. Parhaimmillaan.

Miksi näin nihkeä asenne? Nohh… Onhan näitä värikkäitä fantasiamorppeja entuudestaankin 15 tusinaan, eikä Royal Quest  katsotun ja kokeillun perusteella tuntunut tuovan pakkaan oikein uutta. Tai no, ehkä siinä mielessä, että en muista ihan äsken taistelleeni hampaat irvessä kukkien tupsauttelemien kaasukuplien kanssa.

Tekijöiden mukaan pelissä on ”valtavasti lootattavaa, satoja uniikkeja monstereita ja pelaajat voivat vallata linnoja, joita voi sitten hyödyntää tavalla tai toisella. Ja mikä tärkeintä, pelaajilla voi olla lemmikkejä, jotka auttavat tätä tiukoissa tilanteissa ja huvittavat noin muuten vain.”

Ehdin tutkailla kolmea eri aluetta, joilla oli yhteisenä piirteenä ainakin hirmuinen turvattomuus. Astut ulos linnasta ja heti teiden varret ovat täynnä raivostuttavia pikkumöttiäisiä, joiden grindaaminen tuo toki expaa mutta hidastaa ärsyttävästi matkantekoa ja pelimaailman tutkimista. Ja jos paikoilleen jää tappelemaan, niin jo listytyt otukset respaavat tyhjästä.

Värikäs ja söpöhieno nettiseikkailu ei myöskään suostunut avautumaan pintaa syvemmältä, kun dialogi oli yhä silkkaa vennäätä. Jonkinlainen valintoihin pohjautuva keskustelujärjestelmä näkyi kuitenkin jo löytyvän, samoin hienoja vallasherroja jutusteltavaksi.

Yhdestä yksityiskohdasta annettakoon kuitenkin erikoispisteet: vaikka pelaajien ja NPC:n hahmoissa kierrätetäänkin tuttuja kliseitä, niin hahmokavalkadiin on käytetty myös valtaisasti mielikuvitusta. Monet nähdyt monsut ja otukset olivat suorastaan kiitettävän omituisia ja omaperäisiä.

En silti usko, että Royal Quest tulee väräyttämään kummoisesti läntisen pelilammikon pintaa. Venäjää puhuvassa pelimaailmassa se varmaankin pärjää ihan mukavasti. Sikäläiset ummikot kun sattuneesta syystä tykkäävät pelata venäjäksi. Idän markkinoiden erityispiirteistä veikkaisin myös, että peli ilmestyy ilmaispelattavana, sillä ilmaisuus+mikromaksut-yhdistelmä on sielläpäin nykyään se kaikkein tuottoisin ja turvallisin tapa julkaista isoja pelejä.

 

 

 

Ja kuten tuolloin arvelin, f2p-morppihan sieltä tuli. Mutta innokkaat voivat ostella 20/50 euron hintaisia lisukepaketteja ja premium-tilejä.

Pelin kerrotaan sisältävän valtavan pelimaailman, jossa on kuusi pääaluetta, viisi valtavaa PvPvE-aluetta, yli 1000 questia, parisataa hirviötä ja kuusi World Boss –pääpahista.

Lisätietoja: http://eu.royalquest.com/

Lisää aiheesta

King’s Bountyn tekijöiltä uusi morppi 

Julkaisemattomia reissujuttuja, näin jälkijättöisesti

Muropaketin uusimmat