Kickstarter-seikkailupelin kehitys keskeytettiin – ”emme halunneet julkaista keskinkertaista, merkityksetöntä peliä”
Kickstarter-onnistumisista ja –failailuista kertyy jo sen verran tarinoita, että niistä saisi aikaan kirjan tai parikin. Tuorein rahoituksensa kerännyt mutta loppumetreillä epäonnistunut joukkorahoitettu peli on Dysfunctional Systems, visuaalisten romaanien päälle rakennettu seikkailupelien sarja. Pelikehitysprosessin keskeyttämisen takaa löytyy kuitenkin keskimääräistä Kickstarter-amatöörien/huijareiden sählinkiä perustellumpi syy.
Nimittäin: vaikka pelikehitys ei sujunutkaan likimainkaan niin kuin piti ja projektissa oli paljon sähläystä, niin suurin syy projektin keskeyttämiseen oli yksinkertaisesti se, ettei peli ollut hyvä. Eikä huonokaan. Se oli vain keskinkertaisen mitäänsanomaton.
”Teimme liikaa virheitä. Ja pelisarjan nollas osa on jo käytännössä valmis, minkä takia päätin keskeyttää projektin. Se ei ollut hyvä, se ei ollut huono, se oli vain mitäänsanomaton. Sen julkaiseminen olisi pettymys kaikille niille, jotka odottivat meiltä enemmän.”
Peliä tehtiin sekä ulkopuolisten vapaehtoisten että osa- ja kokopäiväisten kehittäjien voimin.
Projektin loppumisesta kerrotaan yksityiskohtaisesti oheisten linkkien takaa löytyvissä kirjoituksissa. Opettavaista ja kiinnostavaa luettavaa.
Lisätietoja: The End of Dysfunctional Systems ja Dysfunctional Systems: What Went Wrong
Lisää aiheesta
Ron Gilbertin uutukainen ylitti keräystavoitteensa komeasti
Pohjois-Korean Loistava Toveri antaa kyytiä Amerikan hapatukselle
Rocket Rangerin Kickstarter ylitti rahoituskynnyksen – vain 716 taalalla
Fallout-roolipelin luonut Chris Taylor tekee Freespace-avaruustaistelupelistä lautapelin