Konsolisota kiihtyy – Microsoft suomii PlayStation 4 Pron grafiikkakyvykkyyttä
Nykyisen konsolisukupolven ensimmäiset vuodet voidaan laskea melko selvästi Sonyn ja PlayStation 4 -konsolin voitoksi. Peli muuttuu kuitenkin aivan erilaiseksi, kun Sony julkaisee ensin PlayStation 4 Pro -tehokonsolinsa ja Microsoft seuraa ensi vuonna omalla, Scorpio-nimen saaneella laitteellaan.
Nyt, kun PlayStation 4 Pron tekniset speksit ovat tiedossa, on Microsoft päässyt hyökkäämään kilpailijaa vastaan oman tulevan konsolinsa väitetyllä ylivertaisuudella. Ensin Microsoftin suunnalta muistutettiin, että uuden konsolin kaikki julkaisupelit tukevat aitoa 4K-grafiikkaa. Nyt firman suunnalta on otettu kantaa myös PlayStation 4 Pron tehoihin, jotka ovat Microsoftin mielestä luonnollisesti riittämättömät.
Firman nimissä puhunut Albert Penello arvioi, etteivät PlayStation 4 Pron tehot riitä mitenkään aidon 4K-grafiikan pyörittämiseen. Penellon mukaan Sony yrittää väistellä tätä totuutta puhumalla skaalautumisesta ja muista kikoista, joilla 4K-tasoa yritetään tavoitella.
Penello kertoo, että Microsoftilla otettiin Scorpion kehitykseen erilainen näkökulma. Firma päätyi 6 teraflopin tehoihin siitä syystä, että pelinkehittäjät kertoivat 4K-grafiikan vaativan sen verran tehoa. Sonyn PlayStation 4 Pro:n tehot jäävät 4,2 terafloppiin.
Toki pelaajat suhtautuvat kriittisesti siihen, riittääkö Microsoftinkaan laitteessa vääntöä luvattuihin tehoihin. Myös Domen asiaa aiemmin käsitelleen uutisen kommenttiosiossa on arveltu, ettei riitä tai jos riittää, konsolin hinta nousee pilviin. Penello toteaa hintakysymykseen, ettei Microsoft ole vielä julkistanut tulevan laitteensa hintaa ja että siitä keskustelusta tulee myös aikanaan mielenkiintoinen. Scorpio tulee tuskin olemaan aivan ilmainen, mutta toisaalta ylihinnoitellulla konsolilla on vaikea vallata markkinoita.
Lähde: The Market for Computer and Video Games
Lisätietoja: www.xbox.com/fi-FI/project-scorpio
Lisätietoja: www.playstation.com/fi-fi/explore/ps4/ps4-pro
konsolisodat