Uusimmat

Koodivelho John Carmackin ensimmäinen peli oli Ultiman parissa kasvaneen teinin roolipeli

13.04.2015 14:20 Jukka O. Kauppinen

The CRPG Addict –sivusto julkaisi oivallisen historiikin pelihistorian tärkeimpiin yksittäisiin henkilöihin lukeutuvan John D. Carmackin ensimmäisestä tietokonepelistä ikinä. id Softwaren megalomaanisen taitava ohjelmoijakin on näet aloittanut joskus, jostain, ja se jokin oli vuonna 1989/1990 Apple II –tietokoneelle julkaistu roolipeli Shadowforge.

Myöhemminhän Carmack nousi maineeseen muun muassa Wolfenstein 3D-, Doom- ja Quake-peleillä, ja hurjan taitava ohjelmoija on luonut varmaankin useampia nykypeleissä käytettäviä pelien koodillisia tekniikoita kuin kukaan muu.

Carmackin esikoispeli on kuitenkin ihan jotain muuta. Herra kasvoi Ultima-roolipelien parissa ja se myös näkyy hänen ensimmäisissä peleissään. Käytännössä Shadowforge onkin kuin teinikooderin ikioma Ultima. Mutta  hyvä ja lupaava sellainen. Peli, joka osoitti kuinka yksi poika pystyi tekemään kokonaisen pelimoottorin, käsikirjoituksen ja kaiken muunkin, mitä tarvitaan täysimittaiseen peliin.

Carmack tienasi pelillään tonnin, osti rahoilla paremman Apple IIgs –tietokoneen ja teki sillä toisen pelinsä, Wraithin. Myös seuraavat kolme Dark Designs –peliä olivat roolipelejä, mutta sitten suunta kääntyi toiminnallisemmaksi. Loppu on historiaa.

Lue juttu: Game 183: Shadowforge (1989)

Lue juttu: Game 184: Wraith: The Devil’s Demise (1990)

Lisää aiheesta

Oculus vastasi Zenimaxin väitteisiin: perätöntä puhetta 

Kooderinero halusi tehdä virtuaalitodellisuutta eikä vain räiskintäpelitekniikkaa 

John Carmack jätti id Softwaren 

John Carmackista Oculusin teknologiajohtaja