Kuin Civilizationia avaruudessa – arvostelussa Matrixin oiva 4X-strategia Pandora
Leevi Rantala matkasi avaruuden kaukaisimpiin ääriin – ja koki siellä ihmeitä.
Pandoran asuttaminen tuntuu tutulta heti kaikille, jotka ovat joskus pelanneet Civilizationeita. Samat perusperiaatteet toteutuvat myös tässä, eli kaupunkeja rakennellaan, maisemaa muokataan ja rajoja puolustetaan iskemällä ennakoivasti vastustajan kimppuun esimerkiksi kävelevillä roboteilla. Viimeinen osa osoittaa erot pelien välillä, sillä nyt ollaan kaukana tulevaisuudessa ja tykit ovat alusta lähtien sen mukaisia. Nyt ei kehitetä jousipyssyjä, vaan aloitetaan suoraan panssareista. Savenvalamisenkin voi unohtaa, sillä ensi alkuun mietitään isompia linjoja, kuten jotta kuinka valtaviin metropoleihin saa mahtumaan vielä enemmän asukkaita.
Uusia leluja ei kuitenkaan saa käsiinsä aivan heti, vaan niiden kehittämiseen täytyy panostaa. Mielenkiintoisesti peli arpoo teknologian kehitystä määräävän järjestyksen joka kerta uudelleen, joten täysin samanlaisilla taktiikoilla ei pärjää pelistä toiseen. Jos suuri linja on kuitenkin selvillä, voi toimintaansa muuttaa sopimaan sen hetkiseen taktiseen tilanteeseen. En näköjään tällä kerralla pääse louhimaan heti niin tehokkaasti, koska tarvittava teknologia on tuon toisen takana. No panostan sitten vaikka ruoan tuotantoon ja lähden viemään kehitystäni tähän suuntaan. Tällaiset pienet erot teknologioiden kehityksessä tuntuvat mukavilta ja ne vaikuttavat myös pelikokemukseen. Etenkin loppupuolella saatavien teknologioiden kohdalla joutuu välillä miettimään pitkään, mihin kannattaa tällä kertaa panostaa.
Lue koko arvostelu: Pandora: First Contact (Linux, Mac, PC)
Lisää aiheesta
Armada 2526 + Supernova DLC (PC)