Uusimmat

Kuinka suomipeli Outland syntyi – kaaoksesta täydellisyyteen

21.05.2012 15:20 Jukka O. Kauppinen

Pelikehittäminen on harvemmin silkkaa lintujen laulelua. Usein hampaita purraan kovasti yhteen, päitä hajoilee ja tie voittoon käy tuskan kautta. Kuten Housemarquen Outlandissa. 22 kuukautta työstetty häikäisevä ja omaperäinen toiminta-tasoloikka-räiskintäseikkailu oli välillä täysin jumissa, kun tekijät eivät saaneet alkuperäistä visiotaan toimimaan. Sitten tapahtui kuitenkin ihme – kunnon suunnanmuutos sai palaset loksahtamaan kohdalleen ja lopputulos oli uskomattoman hyvä peli.

Housemarque kertookin, että..

”Ensin meitä rajoitti tekniikka, sitten näkemyksen puute, sitten kokemattomuus projektinhallinnassa, lopulta aika. Silti saimme aikaan uudenlaisen tasoloikinnan, joka toivon mukaan puhuttelee suurempaakin yleisöä.”

”Toki haluaisimme kohentaa tai tehdä monia asioita uusiksi, mutta ehkä Outland jää silti mieliin nykypäivän tasoloikkaklassikkona. Toivon mukaan pääsemme vielä palaamaan genren pariin ja voimme tehdä uuden upean pelin, kun tätä tehdessä ehdimme oppia niin kovin monia uusia asioita.”

Miten Project Kingdom –työnimellä alkujaan tehty peli sitten muuttui? Mikä oli tiimin alkuperäisnäkemys? Missä Housemarque onnistui, mikä meni pieleen?

Lue juttu: Gamasutra, Postmortem: Housemarque’s Outland’

Lisää aiheesta

Näin tehtiin suomihitti Outland – video kulissien takaa

Suomipeli Outland julkaistaan PS3:lle lopultakin

Outland (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Diablo III (Mac, PC)

Risen 2: Dark Waters (PC, PS3, Xbox 360)

Steelseries Spectrum 5XB – Xbox-pelikuulokkeet eivät sovi kissatalouteen

The Witcher -kehittäjä: DRM ei yksinkertaisesti toimi