Kultafarmaus on tullut jäädäkseen
Virtuaalimaailmoja kehittävän RedBedlam -yrityksen Kerry Fraser-Robinson puheli kummia ja monia raivostuttavia sanoja. Hänen mielestään pelitalojen ja pelaajien näet pitäisi vain tyytyä tilanteeseen hyväksyä niin kultafarmaus kuin kullan ja peliomaisuudenkin myyminen. Hullun houreita – vai realiteettien hyväksyntää?
Miekkosen mukaan kultafarmaukselle ei voida mitään – mutta se voi potentiaalisesti tuhota pelin, jos siihen ei varauduta.
”EVE Onlinessa ei ajateltu ollenkaan valuuttakaupankäyntiä, mutta he suunnittelivat peliinsä niin hyvän talousmallin, että se kestää valuuttakaupankin.”
Hänen mukaansa verkkopelien kehittäjien pitäisi huomioida virtuaalitalouksien realiteetit paremmin huomioon – ja hyödyntää jopa taloustieteilijöitä pelisuunnittelussa.
Lue koko haastattelu: A Brave New World
Lue myös
Arvostelu: Crayon Physics Deluxe (PC)
Flight Simulator -sarjan tekijöille isoa kenkää – päättyikö FS:n historia tähän?
Microsoft Sidewinder X5 -hiiri – kilpailukykyinen peliväline