Uusimmat

Kun CELLiäkin pelottaa – Crysis 3 ja matka cityviidakkoon

15.02.2013 20:00 Jukka O. Kauppinen

Crysis-pelisarjalla on nyt paljon pelissä. Ykkönen oli klassikko, kakkonen ei vakuuttanut. Mitenkäs nyt käy, kun areenana on viidakkomainen New York ja aseena jousipyssy? Sitä JOK ihmetteli EA:n Crysis 3 -tilaisuudessa…

Kaupungin uumeniin on rakentunut – vaiko kasvanut? – seitsemän erilaista aluetta, joita kutsumaan Seitsemäksi Ihmeeksi. Ja nehän tulevat Prophetille tutuiksi, kun hän räimii ihmeellisessä nanopuvussaan menemään.

Prophetille paluu Nykiin on etukäteisväitteiden mukaan jonkinlainen kostotarina, kun hänelle selviää mitä CELL oikein puuhastelee nanoillaan Nykin kuvun alla. Tämä paholaismaiseksi globaaliksi kieroilijaksi brändätty firma kun ilmeisesti yrittää jalostaa siellä muukalaisteknologiasta kaupallisesti ja etenkin sotilaallisesti hyödynnettävää tekniikkaa.

Pelaamamme demo esitteli Prophetin uuden tarinan alkua ja tietenkin häikäisevää viidakkokaupunkia. Alkuintroja ei siinä paljoa katseltu, vaan pudotus toiminnan keskelle oli räväkkä. Jopa kaaosmainen. Vihollisia pinkoili ympärillä mutta tilanne muuttui nopeaan tahtiin, eikä pieni testaaja ollut pysyä hetkeen oikein kärryillä. Hiljalleen pelin salat kuitenkin aukenivat ja niin nanosuitin uudet kyvyt, puvun ominaisuuksien virittely sekä aseiden tuunaus alkoivat sujua. Mutta alusta lähtien pelin upeat visuaalit löivät täysillä kasvoille, ja pakkohan sitä pikkutarkkaa cityjunglen kuvausta on kehua kaksin käsin.

Lue koko artikkeli: Crysis 3 -ensikosketus – seitsemän ihmeen nanoviidakko

Keskustelua foorumilla: Crysis 3 (PC, PS3, 360)

Crysis (PC)

Kun Crysiksen päältä riisuu kaiken kohun konetehosta ja unohtaa viime vuonna riehuneet markkinointipuheet, mitä jää jäljelle? Onko Crysis oikeasti pelaamisen arvoinen peli vai hypetettiinkö taas aivan turhaan?

Crysis 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Spekuloinnin aika on lopulta ohi. Crysis 2 on rysähtänyt vihdoin niin konsoleille, tietokoneille kuin myyntilistojen kärkeenkin. Paratiisisaaren sijaan pelikenttänä on nyt urbaani viidakko. Nanopuku 2.0 on täällä.

Crysis 2 -haastattelu – Crysis 2 on rujompi ja tummasävyisempi

Aloitimme kehitystyön heti ensimmäisen Crysiksen julkaisun jälkeen, vuoden 2007 lopussa, joten töitä on paiskittu suurin piirtein kolme vuotta. Tänä aikana olemme myös vaihtaneet pelimoottorin CryEngine 2:sta CryEngine 3:een, joten Crysis 2 on syönyt valtavan määrän työtunteja.