Uusimmat

Kun hyväkään ei riitä: tällaista on olla indie-kehittäjä vuonna 2015

10.09.2015 12:00 Miikka Lehtonen

Indie-pelinkehitys on melko ristiriitaisessa tilanteessa. Positiivista on se, että pelinkehitys ei ole koskaan ollut niin helppoa kuin nyt. Ammattitason työkalut ovat kaikkien ulottuvissa ja peleille on lukemattomia erilaisia levityskanavia, joiden avulla ennätyssuuri yleisö on tavoitettavissa.

Toisaalta saman kolikon kääntöpuolella indie-maailmassa ei ole koskaan ollut niin ruuhkaista kuin nyt. Pelejä virtaa sisään ovista ja ikkunoista, joten pärjätäkseen pelin täytyy olla jotain aika ainutlaatuista. Tämän huomasi kantapään kautta Daniel West, joka yhdessä opiskelijatiiminsä kanssa työskenteli pari vuotta oman indie-pelinsä parissa. Airscape: The Fall of Gravity -peli voitti PAX Australia -messujen parhaan indie-pelin palkinnon ja Intelin Level Up -pelinkehityskilpailun, eli mistään tusinapaskeesta ei ole kyse.

Kun peli julkaistiin Steamissa ja Humble Storessa, arvostelumenestys oli kohtalaista. Pelin Metacritic-keskiarvo on 75% ja käyttäjäarviot ovat pääosin positiivisia. Hyvä peli siis. Ei erinomainen, mutta hyvä.

Niinpä voikin ehkä olla vähän yllättynyt kun kuulee, että peli on myynyt eri julkaisukanavilla yhteensä alle 150 kappaletta. Maailmanlaajuisesti. Tällä hetkellä peli ei myy sellaista tahtia, että myynneillä saataisiin katettua edes sen PR-kustannuksia kehitysrahoista puhumattakaan, ja pelillä tienaaminen on täyttä fiktiota.

Valitettavasti Westin tapaus ei ole mikään tilastollinen poikkeama, vaan se odotusarvo indie-pelille vuonna 2015. West summaa Gamasutralle kirjoittamassaan artikkelissa virheitä, joita tiimi kehitysjakson aikana teki ja pääsee ikävään lopputulokseen: vaikka tekisit kaiken oikein, se ei riitä. Pelin täytyy saada jotenkin se ainutlaatuinen, maaginen X-tekijä oikein, jotta se saavuttaa suuren yleisön tietoisuuden ja muuttuu viraalihitiksi. Muuten se hukkuu massaan.

Pelaajat tuskin löytävät sitä, lehdistöä ei kiinnosta (koska postilaatikkoon tulee päivittäin kymmeniä samanlaisia tiedotteita ja viestejä, joita kaikkia ei ehdi millään käsitellä) ja sitten peli kuoleekin kenenkään huomaamatta.

Westin artikkeli on masentavaa, mutta hyvin kiinnostavaa luettavaa. Suosittelen!

Lähde: Gamasutra

Lisätietoja: http://www.airscapegame.com/