Uusimmat

LA Noire oli Quantum Breakin henkinen esikuva

25.02.2016 19:00 Jukka O. Kauppinen

Harva peli tupsahtaa ruuduille täysin tyhjästä, ilman esikuvia. Myös Remedyn väki pitää silmänsä auki pelien tekniikan ja tarinankerronnan kehittymisen suhteen. Niin myös studion hahmotekniikkavastaava Antti Herva, joka kertoo erääksi Quantum Breakin esikuvaksi 2K Gamesin julkaiseman erinomaisen L.A. Noire -mysteeriseikkailun.

L.A. Noire oli vahvasti psykologinen noir-seikkailu, joka kuulostaa jo lähtökohtaisestikin ihan ehdalta Remedy-peliltä.

Noiresta kuitenkin saatiin vähän tietynlaisia vaikutelmia.

“La Noire oli henkinen esikuva, sillä siinä oli tärkeää lukea kasvoilta, että valehteleeko hahmo, jotta pystyit tekemään oikeat ratkaisut. Se edellytti, että pystyt jollain tasolla lukemaan hahmon tunnetiloja, ilman että se on vain kasvo, joka vähän heiluttelee huuliaan”, Herva kertoo Domen haastattelussa.

Quantumissa onkin panostettu hieman vastaavalla tapaa ihmishahmojen uskottavaan kuvaamiseen ja tunnistettavuuteen. Mutta aika on kulunut eteenpäin ja tekniikka kehittynyt, eikä pidä unohtaa sen enempää Harven omaa kuin Remedynkään kunnianhimoa. Tehdään pelihahmoja, jotka tunnistaa vaivattomasti oikeiksi Hollywood-näyttelijöiksi!

Miten se tapahtuu, siitä voit lukea Domen haastattelusta, jonka löydät täältä:

Lue artikkeli: Quantum Break -peli nostaa uskottavan pelinäyttelemisen riman uudelle tasolle

quantumbreak_haastattelu_harva_0uut2

Lisää aiheesta

Pienistä ongelmistaan huolimatta L.A. Noire on kuitenkin rautaa. Pelissä on yhä ongelmansa, eikä se välttämättä ole koko kansan mieleen, mutta kokemuksena se on erikoinen ja kokemisen arvoinen. On vain harmi, että PC-versio ei nouse tekniseltä toteutukseltaan sille tasolle, mitä olisin toivonut.

L.A. Noire (PC)

Kun todisteet on kerätty, on todistajien jututtamisen aika. Pelin kehitysbudjetista suurin osa on selkeästi mennyt hahmojen kasvoanimaatioiden mallintamiseen. Hahmojen puhuessa näiden kasvojen liikkeet ovat nimittäin Phelpsin tärkein apukeino. Kysymyksiä esittämällä nimittäin tulisi selvittää, puhuuko kulloinkin haastateltava palturia, pitää faktoja piilossa vaiko valehteleeko. Valehtelu on aina pystyttävä todistamaan, joskin kysymysten kanssa mokailu vaikuttaa lähinnä siihen, kuinka tyylikkäästi tapaus loppujen lopuksi ratkaistaan.

L.A. Noire (PS3, Xbox 360)