Uusimmat

Psychonautsin kehittäjä Tim Schafer haastoi poliittisesti epäkorrektit: “Komedian ei ole tarkoitus satuttaa”

17.12.2022 22:14 Muropaketin toimitus

Viime aikoina on keskusteltu paljon siitä, onko stereotypioihin perustuva komedia moraalisesti hyväksyttävää. Loukkaavan huumorin kyseenalaistaneita ryhdyttiin nopeasti pilkkaamaan erilaisilla keksityillä termeillä.

Double Fine -studion johtaja Tim Schafer kertoi haluavansa tehdä kaikille sopivia pelejä, joissa ei ole loukkaavia stereotyyppisiä ominaisuuksia. Schafer paljasti, että 1980-luvulla, jolloin hän ryhtyi kehittämään pelejä, ei arveluttavista elementeistä juurikaan välitetty. Hän sanoi oppineensa esimerkiksi stereotypioiden käyttämisen kyseenalaisuudesta viimeisen kymmenen vuoden aikana, kirjoitti NME.

“Luulin oppineeni tällaisista asioista paljon, mutta kun ryhdyimme testaamaan uutta peliämme, meiltä kysyttiin, että kai ymmärrätte, mitä tämä sana tarkoittaa tietyille ihmisille. Minulla ei ollut tästä mitään käsitystä, ja minua varmasti syytetään woke-kulttuurista ja poliittisesta korrektiudesta, mutta kuten kaikessa taiteessa, mietin paljon sitä, kuinka omia töitäni tulkitaan”, Schafer pohti.

Woke-kulttuuri on laitaoikeiston keksimä yleistermi kaikelle sille, joka eroaa heidän poliittisista näkökulmistaan.

“Ensimmäisessa Psychonautsissa on tilanteita, joita emme tarkoituksella tuoneet jatko-osaan. Olimme jatko-osaa kehittäessä ikääntyneet, ja meillä oli aiempaa enemmän ymmärrystä siitä, mitkä asiat ovat hyväksyttäviä ja mitkä eivät. Se oli todella tärkeää, sillä kyse oli komediasta, ja yleisesti ymmärrettiin, että emme naura ihmisille, vaan kuvaamme humoristisesti ja rakastavasti ihmispsyykettä”, lausui Schafer.

Schafer jatkoi tiivistämällä mielipiteensä siitä, millaisena hän näkee komedian.

“Jos sinulle kerrotaan, että loukkaat ihmisiä huumorillasi, ymmärrät nopeasti, että sen ei pidä olla loukkaavaa. Haluat luonnollisesti pohtia, kuinka sanasi vaikuttavat ihmisiin, ja varmistaa, että taiteellinen tarkoitusperä on onnistunut. Käytätkö nöyryyttäviä sanoja, ja esitätkö ihmisiä vieraannuttavalla tavalla”, Schafer pohti.

Schafer tiivisti, että paras mahdollinen käsikirjoitus ei koskaan pohjaudu stereotypioihin.

“Paras kirjoittaminen pohjautuu tutkimukseen, tosimaailmassa käytettyyn dialogiin tai omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin. Se tekee kirjoittamisesta uniikkia, toisin kuin säkillinen stereotypioita”, kehittäjä kertoi.

LUE MYÖS: Psychonauts 2 on ollut kehittäjille menestys – studion myydyin ja arvostetuin peli

Muropaketin uusimmat