Uusimmat

Maanantaipiristys: pino (ehkä) vähemmän tunnettua JRPG-musiikkia

14.03.2016 13:00 Miikka Lehtonen

Maailmaan mahtuu paljon hienoja soundtrackeja, joita kelpaa kuunnella pelien ulkopuolellakin. JRPG-piireistäkin löytyy vaikka miten paljon erinomaista musiikkia, varsinkin jos astuu niiden puhkikuunneltujen Final Fantasyjen, Chrono Triggerien ja Dragon Questien ulkopuolelle.

Tällä teemalla piristämme itse kunkin maanantaipäivää pienillä kuuntelupippaloilla. Satunnaisesta syystä listalta löytyy nyt paljon Bravely Defaultia ja Bravely Secondia — peli on arvostelussa ja täten aika innokkaasti kuunneltu.

Aloitetaan vähän tunnetummalla tuntemattomalla, josta kuultiin myös mainio versio viime vuonna järjestetyssä erinomaisessa Varusmiessoittokunnan pelimusiikkikonsertissa. Michiko Naruke ja ”Into the Wilderness” Wild Armsissa.

Sitten sukelletaan täysillä Bravely Defaultin maailmaan kappaletriolla! Kaikista vastaa japanilainen säveltäjäguru Revo.

Ensin pelin overworld-musiikki, ”Land of Light and Shadow”.

Sitten taistelua. Meikäläisen mielestä JRPG-historian paras taistelubiisi, ”Conflict’s Chime”.

Ja trion päättää erinomaisen hyvä pomotaistelumusiikki, ”He of the Name / That Person’s Name Is”.

Sana ”person” toimii mainiona aasinsiltana meikäläisen mielestä siihen kaikkien aikojen parhaaseen JRPG:hen, Persona 4 Goldeniin, josta löytyy myös aivan hillittömän hyvää musiikkia, kuten mainiot taistelumusiikit — mutta ne skippaamme nyt. Sen sijaan tarjoilemme pelin loppubiisin, ”Never More”.

Sitten mennään vielä vähän enemmän syrjään kuljetulta polulta. Aloitetaan rikollisen aliarvostetun Baten Kaitos -pelin taistelumusiikilla, ”The True Mirror” -biisillä.

Ei liene hirveä yllätys, että Chopinin musiikin ympärillä pyörivästä Eternal Sonatasta löytyy myös todella hyviä biisejä. Kuten vaikka tämä taistelumusiikki, ”Leap the Precipice”.

Kollaasin viimeistelee rikollisen aliarvostettu Lost Odyssey, joka oli mielestäni paras Final Fantasy -peli sitten Final Fantasy 9:n. Otetaanpa vaikka pelin viimeinen pomomusiikki, ”Howl of the Departed”.

Ja sitten onkin teidän vuoronne — mitä tärppejä löytyy povarista?