Uusimmat

Mahtava annos Unrealia

19.06.2006 11:24 Jukka O. Kauppinen

Yllättävänä peliliikkeenä Midway ilmoitti hankkineensa oikeudet tukkuun Epic Gamesin Unreal-pelejä. Erikoiseksi vedon tekee se, että Unrealithan olivat pitkään Activisionin julkaisulistalla, mutta viimeksi Unreal II pomppasi markkinoille Atarin kautta. Pelien kiertäminen kustantajalta toiselle jatkuu siis vallan huolettomaan tahtiin, kun Midway sai haltuunsa neljä sarjan osaa jotka julkaistaan syksyllä mahtavana Unreal-kokoelmana.

Unreal Anthology lyö yhteen lähemmäs vuosikymmenen verran Unreal-sarjan historiaa. 1998 ilmestynyt ensimmäinen Unreal, 2003 julkaistu Unreal II: The Awakening, 1999 ilmestynyt Unreal Tournament ja 2004 julkaistu Unreal Tournament 2004 tarjoavat hektisen satsin pelattavaa. Etenkin kun painokset ovat vähän parempia. Ykkösunrealin mukana on myös Return to Na Pali –laajennus, Tournament on Game of the Year –painos ja Tournament 2004:stä löytyy Edtor’s Choise –versio.

Unrealien merkitystä pc-pelaamiselle ei parane vähätellä. Ensimmäinen Unreal oli paitsi ykkösluokan räiskintäpeli, myös merkittävä uusi haastaja pelimarkkinoiden pelimoottorikisassa. Epic Gamesin Unreal-pelit ja Unreal-pelimoottorit ovat kulkeneet käsi kädessä, ja tarjonneet tehokkaan alustan monituisille pelikehittäjille. Tunnettuja Unreal Engine -pohjaisia julkaisujahan ovat muun muassa Thief: Deadly Shadows, XIII, Deus Ex Invisible War, Splinter Cell Pandora Tomorrow, America’s Army, Lineage II, Rune, Clive Barker’s Undying ja moni, moni muu enemmän ja vähemmän tunnettu teos ja tekele.

Unrealeja vähemmän tunteville kerrottakoon, että Unreal ja Unreal II ovat verrattain perinteisiä yksinpeliseikkailuja. Unreal Tournamentit ovat puolestaan samalla pelipohjalla toteutettuja online-räiskintäpelejä. Tournamentit ovat maailmalla erinomaisen suosittuja, ja niihin on tehty myös lukemattomia erilaisia laajennuksia, modeja, joiden avulla pelit muokkautuvat hyvinkin erilaisiksi. Esimerkiksi viime kuukausina kovasti kohuttu Red Orchestra: Ostfront 41-45 oli alkujaan Unreal-modi, mutta se jalostui sittemmin täysimittaiseksi itsenäiseksi pelikseen.