Mäkiautopeli nosti yhden miehen pelifirman miljoonaluokkaan
Talouselämä-lehti otti ja sukelsi vähän pintaa syvemmälle oululaisten Toni Fingerroosin ja miehen Fingersoft-peliyrityksen maailmankuvaan. Ja kiintoisalta, jopa hyvin vaikuttavalta näyttää. Kolme peliä julkaissut pienyritys näet ehätti takomaan ensimmäisellä 14 kuukautta kestäneellä tilikaudellaan 15,5 miljoonan euron liikevaihdon, josta jää tulosta 12,4 miljoonaa.
Lukemat kertovatkin, että Fingersoftin väki on osannut ottaa julkaisuillaan omat kanavansa tehokkaasti haltuun, eikä pelinteossa ole turhaa kitkaa tai tyhjäkäyntiä.
Toisaalta on myös hyvä muistaa, että Fingersoftin käytännön historia yltää kauemmas ajassa taaksepäin, jolloin Fingerroos teki ankaraa pohjatyötä vyötä kiristäen. Useiden vuosien urakointi iski hittiputkeen vasta Hill Climb Racing –pelin myötä, jonka nousu etenkin Android-latauslistojen kärkeen ei ollut pelkkää sattumaa tai hyvää onnea.
Hill Climbin jälkeen Fingersoft on profiloitunut myös julkaisijaksi, joka julkaisee Applen ja Androidin latauskauppoihin sekä omia että muiden tekemiä pelejä. Tribeflamen Benji Bananas ja Viima Gamesin Fail Hard ovat olleet laadukkaita pelejä, jotka on otettu hyvin vastaan maailmalla.
Fingerroos kertoo Talouselämälle, että yhtiön kasvattaminen ei ole varsinainen tavoite, vaan Fingersoftista halutaan rakentaa vakavarainen ja tasaisella pohjalla toimiva yhtiö, jota ei haittaa vaikka kaikista peleistä ei tulisikaan menestystä. Yritys halutaan myös pitää tiukasti omassa omistuksessa, vaikka tiedusteluja yrityskauppoihin onkin jo tullut.
Lisää aiheesta
Failaa ankarasti uudessa suomipelissä – stunt-temppuja Fail Hardissa
Fingersoftin Hill Climb Racing ylitti 100 miljoonaan latauksen rajan