Mass Effect 3:ssa maineella on väliä
Mass Effect 3 lähestyy ja sitä mukaa hypejuna puksuttaa kiihtyvällä vauhdilla eteenpäin. Biowaren pojat (ja tytöt) heittävät hiiltä pesään puhumalla pelin mainejärjestelmästä, joka kuulostaa loogisemmalta ja toimivammalta kuin sarjan aiemmissa osissa.
Sain itse juuri eilen valmiiksi sen Mass Effect 3:een vietäväksi tarkoitetun talletukseni, jossa kaikki selviävät pelin läpi ja muutenkin ratkaisut ja asetelmat on pedattu juuri niin kuin halusin. Niinpä Mass Effect on aika aivojeni kärjellä. Liekö tällä vaikutusta siihen, että pieni puheenvuoro kolmososan uusitusta moraalijärjestelmästä viehätti niinkin paljon kuin teki.
Biowaren blogissa on puheltu siitä, miten aiemmissa peleissä vaikuttaneet paragon- ja renegade-mittarit muuttavat muotoaan kolmososaa varten. Kahden erillisen mittarin sijaan ne kasataan jatkossa yhteen pylvääseen yhdessä geneerisen neutraalin maineen kanssa. Tiimi perustelee ratkaisuaan sillä, että nyt pelaajien ei tarvitse harrastaa armotonta minmaxausta: teki mitä teki, Shepardin maine kasvaa. Toki se paragonin ja renegaden välinen suhde vaikuttaa yhä, mutta peli ei ole pilalla sen takia, että valitsi parissa kohdassa toisin kuin olisi mittarien kasvattamiseksi pitänyt. Ja niin pääsee roolipelaamaan aidommin.
Muutakin mukavaa juttua on tarjolla, joten parasta mahdollista vemppavauhtia kohti Biowaren blogia, mars.
Lähde: Bioware blog
Lue myös
Rakkaudella, John Romero: pelilegendan nuoruuden fanikirje peli-idolilleen
Huhupartio: Microsoftin salainen tapahtuma pohjustaa Xbox 720:n julkistusta?