Uusimmat

Metro-pelien kehittäjille salakuljetettiin konsoleita

18.06.2014 15:00 Jukka O. Kauppinen

Pelikehittäminen Itä-Euroopassa ei ole aina helppoa. Etenkään nyt, kun kotimaa on sisällissodan kourissa. Metro-ydintuhoseikkailuistaan tunnetun 4A Gamesin kamalista olosuhteista on kerrottu aiemminkin, eikä tilanne ole tänäänkään erityisen helppo. Ei edes silloin, kun pelikehittäjille pitäisi saada uuden sukupolven kalustoa.

Esimerkiksi PlayStation 4 –konsoleita piti kirjaimellisesti salakuljettaa rajan yli.

”Ukrainan tilanne ei tällä hetkellä salli juuri mitään vietävän rajan yli, ja jos viet, arpovat tullimiehet niille hinnat täysin hatusta. Kuljin kirjaimellisesti rajan yli PlayStation paitani alla. Usko pois, se ei ollut helppoa”, kertoo Deep Silverin Huw Beynon Domelle.

Vaan niinpä lipsahtivat konsolit rajan yli ja 4A pääsi viilaamaan Metro-peleistään PS4- ja Xbox One –versioita. Niistä Domessa lisää jo tänään!

Aiemminhan kerroimme 4A:n elämästä mm. täällä: Metro: Last Light kehitettiin aivan kamalissa olosuhteissa:

”Kun 4A tarvitsi uuden kehityskitin, korkean luokan PC-rautaa tai muuta vastaavaa, jonkun kehittäjän täytyi lentää Yhdysvaltoihin ja sitten salakuljettaa rauta takaisin Ukrainaan, etteivät rajavartijat ’takavarikoisi’ sitä. Kun halusin ostaa tiimille kunnon konttorituolit (4A:n kehittäjät istuvat taitettavilla muovituoleilla), emme löytäneet yhtään paikallisia jälleenmyyjiä. Olisimme joutuneet pakkaamaan lähetyksen Puolassa ja sitten ajamaan sen Ukrainaan, samalla lahjoen matkan varrella viranomaisia. Lopulta luovutimme. Emme, koska tämä olisi triplannut kustannukset, vaan koska 4A:n toimisto on niin pieni, etteivät työntekijät mahtuisi sinne konttorituoleissa, vaan he olisivat tarvinneet suuremman työtilan.”

Lisätietoja: http://enterthemetro.com/

Lisää aiheesta

Metro 2033 (PC, Xbox 360) 

Metro 2033: kirja pelin takana 

Metro Last Light –haastattelu: pelin tarina kasvoi osaksi Metro 2035 -kirjaa 

Metro: Last Light (PC, PS3, Xbox 360)