UUSIMMAT

MGS-seksikohu oli höpöä – Halo-kehittäjä loukkaantui silti tissihahmosta

08.09.2013 14:00 | Juho Anttila

MGS-kohu

Käännösvirheet, japanilainen tulkinta länsimaisesta seksikkyydestä ja medioiden halu myydä kohujuttuja hinnalla millä hyvänsä. Siinä ainekset, joista keitettiin viimeviikkoinen pelimaailman seksikohu, jota myös Domen Jukka O.Kauppinen käsitteli blogin puolella.

Nettikahina syntyi kaikessa lyhykäisyydessään siitä, kun Metal Gear Solid -sarjan luoja Hideo Kojima kertoi tahtovansa uuden MGS-pelin hahmojen olevan entistä eroottisempia. Tästä seurasi tahallisten ja tahattomien väärinymmärrysten ja porno-otsikoiden tulva. Mies kiirehti itse toteamaan, että hän tarkoitti eroottisen sijaan seksikästä ja puhe liittyi muutenkin vain yhteen hahmoon.

Kyse ei siis suinkaan ollut koko hahmogallerian pornoistamisesta, vaan halusta tehdä hahmoista persoonallisempia. Esimerkiksi tästä Kojima nosti naispuolisen hahmon nimeltä Quiet, joka miehen mukaan on todella uniikki, seksikäs persoona. Todisteeksi tästä maailmalla onkin levinnyt kuva pelkissä bikineissä sangen provosoivassa asennossa keekoilevasta Quietista.

Hetkinen, muodokas naispalkkasoturi pukeutuneena pelkkiin bikineihin ja rikki revittyihin sukkahousuihin esimerkkinä uniikista persoonallisuudesta? Pelkän yksittäisen kuvan perusteella on toki mahdotonta vetää lopullisia johtopäätöksiä, mutta ainakin Halo-kehittäjä 343 Industriesin David Ellisille kuva oli liikaa.

Mies kommentoikin Twitterissä, että Quietin hahmosuunnittelu on iljettävää. Ellisin mukaan pelialan pitäisi pystyä parempaan sen sijaan, että ala näyttäytyy vain teinimiesten leikkikenttänä. Mies toteaa, että seksikkyyttä voidaan käyttää luovasti ja tarkoituksenmukaisesti, kuten esimerkiksi Bayonetassa tehtiin, mutta Quietin kohdalla kyse on hänen mukaansa vain laiskasta eksploitaatiosta.

Onko kyse jälleen kerran japanilaisen ja länsimaisen populaarikulttuurin yhteentörmäyksestä syntyvästä väärinkäsitysten sarjasta? Sortaako Quietin hahmo tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia? Onko Kojima naisia esineellistävä ikiteini, vai tuomitaanko David Ellis hysteeriseksi kukkahattusedäksi? Mitä tämä kertoo pelialasta? Pohtikaa itse ja kertokaa meillekin, mitä mieltä olette.

MGS-kohu

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisää aiheesta

Dead or Alive -fanit tahtoivat isompia tissejä: studio vastasi huutoon

Dead or Alive 5:n tekijät tietävät mikä on tärkeää: tissit

Hinkit hyllyvät SoulCalibur V:ssä

Keskustelu

Aika luonnollista kehitystä MGS:n puolelta. Siellähän on tullut lisää tissejä ja pikkutuhmaa joka pelin myötä. En tiedä onko herra Liimaletti edes peleja pelannut sanotessaan, etteivät tuollaiset asiat vaikuta pelihahmoihin. Ne nimenomaan vaikuttavat hahmojen välisiin kemioihin, puhereaktioihin jne. Tai sitten olet skipannut kaikki välivideot ja puhelut, jotka siis luovat koko sarjan..

Tissit on aina jees, mutta toki aina joku hermanni keksii asiasta ulista.

Ihme mäkätystä taas. Hyvältä näyttää, lisää näitä hahmoja.

Ellis on vaan kateellinen kun Kojima nauttii nero statusta ja Ellis ei.

Mitä enempi tissej sitä parempi peli :) Feministit ne vaa kateellisina vinkuu kun oma varustus vastaa kahta navassa asti roikkuvaa patalappua.

Ihme urputusta. Jos ei pelin asusteet miellytä, ei ole pakko ostaa. Kuten tuossa jo mainittiin, fantasia genressä normipäivä, että mitä epicimpää kamaa naisilla on päällä sitä vähemmän ne peittää. Pelit on pelejä.

Jos on katsonut vaikka Japanilaista animea, otetaan nyt vaikka sellainen hyvä, eli Ghost in the shell, niin pää osan esittäjä on olemattoman vähiin vaatteisiin pukeutunut naisihminen, joka todellakin osaa muuttua näkymättömäksi ja heittää pois loputkin… Jotain se Jaappanilaisesta kulttuurista kertoo ei siinä mitään. Kukaan äijistä ei tietenkään viiletä ympäri maailmaa ilman rihman kiertämää. Epätodenmukaista… kyllä… normaalia… aika tavalla. Ei tarvitse kuin katsella minkälaisiin panssareihin fantasiakuvitusten sankarittaret puetaan. Hieman ihmetyttää, mikseivät ne sankarittaret ole arpisia, brutaaleja kauhistuksia, sillä haarniskat eivät heitä taistelun tiimellyksessä ainakaan suojaa vahingoilta. Edes täyspanssariin puetut taistelijat eivät ole mitään kaunistuksia muutaman kunnon osuman jälkeen. Mutta, kuten sanoin tämähän on se perinteinen tapa kuvata sukupuolia scifi / fantasia kuvauksissa.

@12
Witcher 2 on puolalainen peli ja mitäs mieltä feministit ja valkoritarit oli siitä: Ei tainnut paljon kiinnostaa? Tähän asti nähdyn perusteella japanilaiset käsittelee asiaa yleensä aika teinimäisesti, kun verraten taas länsimaissa seksuaalisuus on jo aika hyvin päässyt peleissä esiin aikuisemmalla tavalla ja ennen kaikkea tyylillä ja hyvällä maulla toteutettuna. Japanilaiset ovat kyllä kehittäneet tissifysiikat huippuunsa, mutta väittäisin, että länsimaissa seksuaalisuus peleissä on jo huomattavasti luonnollisempi ja hyväksytympi asia ja ehkä juuri sen takia tällaiset ylilyönnit saavatkin enemmän huomiota.

Onkohan tuossa Quietin virallinen puku vaiko vaihtoehto puku?

Oli hahmon tarina mikä tahansa, niin onhan tuo ihan tajuttoman typerän näköinen ”asuste” siitä huolimatta, enkä oikein jaksa uskoa, että tuolla hahmon tyylillä silti on pohjimmiltaan mitään muuta funktiota, kuin shokkiarvonsa. Voihan siitä kirjoittaa vaikka kirjan miksi neiti hiihtelee nakupellenä ympäriinsä, mutta nakupelle se on siitä huolimatta. Ei se tyhjästä tuohon peliin tupsahtanut, vaan joku sen on alusta asti tuollaiseksi suunnitellut ja tämän henkilön motiivit ainakin itse jokseenkin kyseenalaistan. Ehkä tarkoitus on vain aiheuttaa kohua, mikä on ainakin omasta mielestäni aina halveksuttavaa, jos se tapahtuu itse teoksen ja osaltaan koko pelialan uskottavuuden kustannuksella.

Eipä taida japseja paljoa länsimaisten nykyfeministien ja valkoritarien märinä kiinnostaa. Ja kuten @4 tuolla jo sanoi niin ei kyllä ole Halon kehittäjällä paljoa varaa kommentoida. Itseä myös nauratti kuinka kaveri ensin uhosi twitterissä ettei välitä mitä sanomisistaan seuraa mutta vaihtoi myöhemmin kuitenkin twitterissä profiilitekstinsä nöyristeleväksi, liekkö ylemmältä taholta tullut kommenttia. Nyt näyttää tosin palauttaneen proofilitekstinsä vanhaan.

@1
Ja jos Quietin iho todella on ns. kameleontti-iho, niin miksi hän ei ole kokonaan alasti? Mitä tekee bikineillä ja rikkinäisillä sukkahousuilla?

@9
Enpä voi sanoa katsoneeni. Voisin silti kuvitella ettei kyseisessä ohjelmassa harjoiteta sotatoimia missäänpäin maailmaa.

@1
Ja jos Quietin iho todella ns. kameleontti-iho, miksei hän ole kokonaan alasti? Mitä tekee bikineillä ja rikkinäisillä sukkahousuilla.

@7

Et ole tainnut koskaan American Choppersia katsoa? Mikeyllä shortsit aina, oli kesä tai talvi.

Rinnat ei tarvitsisi olla noin isot. Pienemmät paljon paremmat.

Menisittekö itse munasilteen tai pelkät uikkarit jalassa riehumaan aavikolle kiikarikiväärin kanssa?

Kyse ei ole siitä että hahmot olisivat seksikkäitä tai superkauniita, vaan ongelma on uskottavuudessa. Peli kärsii pahasti uskottavuusongelmista tälläisten hahmojen takia. Ja kyllä, itseäni on häirinnyt tämä sama asia jokaisessa MGS-pelissä missä tälläistä on esiintynyt. Tulee hyvin voimaks ”mitä vittua” -fiilis. Peli yrittää luoda vakavaa tunnelmaa ja yllättäen joku keikkuu bikinit jalassa eikä KUKAAN hahmo pelissä kiinnitä asiaan mitään huomiota ja käyttäytyy kuin se olisi jotenkin normaalia.

Ei toki ole yksistään MGS:n ongelma. Sama juttu monessa muussakin pelissä. Ei kukaan sielä talvipakkasessakaan voi shortsit jalassa riehua paleltumatta kuoliaaksi. Uskottavuutta, uskottavuutta…

Länsimaiset feministit suuttuvat aika pahasti japanilaisten tissipeleistä. Japskiraukat kun ei ymmärrä amerikkalaisesta poliittisesta korrektiudesta.

Aika turha jostain kiimaisen japanilaisnörtin fantasioista loukkaantua imo, ainahan MGS:t on olleet täynnä naurettavia japanihahmoja. Toki olisi astetta vakuuttavampi paketti ilman tällaista.

Näytä kaikki kommentit

Voiko Halon kehittäjät ”loukkaantua” tälläisestä kun heidän omassakin pelisarjassaan on tämä ”Cortana” onko sekin ”luovaa” seksikkyyden käyttöä, http://halo.wikia.com/wiki/Cortana . Itse en oikein tiedä, koska en ole pelisarjaa kummemmin pelannut.
En oikein myös ymmärrä netissä käyviä kommentteja ”Ei tuollein pukeuduta sodassa/taistelutantereella”, no helvetti, tämä onkin peli. Eihän Metal Gear sarja muutenkaan ole älyttömän realistinen (scifi-elementtejä siellä täällä), eikä sen tarvitsekkaan olla. Kojiman ideat ovat suurimmin osin erinomaisia, enkä usko että tulevaisuudessakaan tule pettymään hänen tekeleisiinsä. Eihän peliä voi yhden kuvan/detailin myötä haukkua lyttyyn, niin kuin moni on jo tehnyt, meinaan joitain tiettyjä artikkelin kirjoittajia/kommentoijia.

Jotenkin itse en vieläkään ymmärrä miksi vähäpukeisista naisista pitää loukkaantua. Johtuuko tämä yksinomaan siitä että ne on suunnitellut mies? Olisiko sekksikäs hahmo ok jos sen loisi nainen? Ainakaan Kojimaa ei käy syyttäminen yksisilmäisyydestä, sillä hänen mieshahmonsa ovat rehellisesti sanottuna yhtä epärealistisia kuin naisetkin.

1. Niin, voisihan sitten USA:n armeijakin olla kokonaan alasti siellä Afganistanissakin. :D

Quietin näyttelijä Stefanie Joosten on haastatteluissa kertonut, että hahmon pukeutumisen taustalla on hyvät syyt, jotka liittyvät olennaisesta MGS:n pelimaailmaan. Internetin salapoliisit ovatkin jo kaivaneet viitteitä siitä, että Quietin iho toimisi jonkinlaisena camouflagena, mikä selittäisi vaatteiden vähyyden. Aika näyttää miten asia todellisuudessa on, mutta koomiseksi taas menee kun ihmiset pahoittavat parin kuvaa nähtyään mielensä ilman minkäänlaista tietoa päätöksen taustoista.

Muropaketin uusimmat