Uusimmat

Microsoft osti Havok-fysiikanmallinnusteknologian

04.10.2015 12:00 Juho Anttila

Realistisesti toimivalla fysiikanmallinnuksella on melkoisen suuri rooli, kun tahdotaan tarjota pelaajille aidon tuntuisia kokemuksia. Kuten pelimoottorienkin kohdalla, myös fysiikanmallinnuksesta puhuttaessa on useimmiten fiksumpaa olla keksimättä pyörää uudelleen. Markkinoilla kun on jo pitkälle vietyjä valmiita ratkaisuja.

Ehkä nimekkäin näistä on Havok. Suurin osa pelaajista lienee nähnyt Havokin logon, vaikkei välttämättä olisikaan pysähtynyt miettimään sen syvemmin, mitä tämä tarkoittaa. Aiemmin Havok oli ennen kaikkea prosessorinvalmistajana tunnetun Intelin hallussa, mutta nyt isäntä on vaihtunut. Jatkossa Havok nimittäin kuuluu Microsoftin talliin.

Microsoftin oman tiedotteen mukaan Havok on fantastinen lisä firman työkalupakkiin. Ennestään työkalukokoelmasta löytyy muun muassa DirectX 12, Visual Studio ja Microsoft Azure. Microsoft jatkaa myös Havokin lisensoimista yhteistyökumppaneilleen, mutta vasta aika näyttää, aiheuttaako uusi omistussuhde harmeja niille Havokin käyttäjille, jotka eivät muuten tee suoraa yhteistyötä Microsoftin kanssa.

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisätietoja: Havokin kotisivu

Lisää aiheesta

Havok-fysiikkateknologian kehittäjä retrohaastattelussa

Microsoft patentoi älyrannekkeen ja lähtee haastamaan Amiiboja

Microsoft kehittää uutta yksinoikeuspeliä yhdessä pelaajayhteisön kanssa