Uusimmat

Miellytä massoja – saatat menettää pelaajat, pohtii Square Enix -pomo

01.04.2014 10:00 Juho Anttila

Suuren rahan pelijulkaisuja tehdään usein riskejä säästellen ja yrittäen miellyttää mahdollisimman laajoja massoja. Megabudjetin peleissä kun on iso riski, joka on pakko kattaa mahdollisimman suurilla myynneillä. Aina varman päälle pelaaminen ei kuitenkaan tuota haluttua lopputulosta. Tämän on huomannut myös Square Enix.

Firman pääjohtaja Yosuke Matsuda kertoo, että Square Enixin yritys vallata kansainvälisiä pelimarkkinoita johti pelien latistumiseen. Erityisesimerkkinä mies nostaa esille Hitman: Absolution -pelin, joka sai ristiriitaisen vastaanoton sekä kriitikoiden että pelaajien keskuudessa. Pelin myynnit jäivätkin heikoiksi.

Matsudan mukaan tekijöiden olisikin syytä muistaa, kenelle pelit on suunnattu. Yritykset miellyttää massoja johtavat helposti siihen, että kohdeyleisö vieraantuu. Siihen ei ole varaa. Esimerkkinä aivan toisenlaisesta onnistumisesta Matsuda mainitsee Bravely Defaultin, joka suunnattiin hyvin spesifiselle japanilaiselle kohdeyleisölle. Pelistä tuli maailmanlaajuinen menestys.

Matsuda lupaakin, että jatkossa Square Enix kehittää pelejään niiden ydinkohderyhmä mielessä. Menestys tulee sitten aitouden, ei väkisin tekemisen kautta. Kovia lupauksia, mutta jos Square Enix pystyy pitämään linjansa, on luvassa takuulla entistä laadukkaampaa pelattavaa.

Lähde: Gamesindustry

Lisää aiheesta

Murskatuloksen saanut Square Enix muuttaa bisnesmalliaan

Square Enixin tulos romahti – syyttää länsimarkkinoita

Square Enixin tuore pomo lupaa myllätä firman uuteen uskoon

Muropaketin uusimmat