Uusimmat

Mikä meni vikaan Journeyn kehityksessä?

17.08.2012 12:00 Juho Anttila

Journey

Thatgamecompanyn Journey oli enemmän kokemus kuin peli. Nimensä mukaan matka, jossa tärkeämpää oli kokea tunnelma kuin ratkoa ongelmia. Vaikka lopputulos olikin onnistunut, kulissien takana kaikki ei mennyt putkeen. Kehitysprojektina Journey oli kaikkea muuta kuin onnistunut.

Pelin tuottajana toiminut Robin Hunicke kertoi GDC Europe -messuilla tiistaina mielenkiintoisia asioita niistä virheistä, joita Journeyn kehityksen aikana tehtiin. Hämmentävän rehellisen avautumisen mahdollisti ehkä se, ettei neitonen ole enää Thatgamecompanyn palveluksessa. Joka tapauksessa Hunicken puheessa tuli esille asioita, jotka jokainen ohjelmistokehityksestä mitään tietävä voinee allekirjoittaa.

Pieleen menneiden asioiden listalle nousi muun muassa aikataulujen arvioiminen ja niissä pysyminen. Tiimi sitoutui epärealistiseen aikatauluun uskoen, että aikaa kyllä saataisiin viime tipassa käytettäväksi lisää. Tekijät eivät myöskään osanneet arvioida tiimin totuttua suuremman koon vaikutusta työmääriin.

Projektiin kasattiin alun perin liikaa ideoita, joita jouduttiin sitten karsimaan kovalla kädellä. Yksittäiset tekijät väsyivät paineiden alla ja samalla luottamus suunnittelijoita kohtaan heikkeni. Tämä puolestaan johti turhautumiseen. Kovien paineiden alla työskentelevät tekijät ajautuivat helpommin konflikteihin toinen toistensa kanssa.

Kuten niin monessa muussakin ohjelmistoprojektissa, myös Journeyn kehityksessä ongelmien takaa löytyi heikko tai vääränlainen kommunikaatio. Se tuttu tarina, jonka myös itse ohjelmistokehityksessä työskentelevänä uskallan väittää olevan ehkä kaikkein tärkein ja vaikein asia hallittavaksi.

Jokaisen pelikehityksestä kiinnostuneen kannattaa ehdottomasti lukea Gamasutran artikkeli Robin Hunicken GDC Europessa pitämästä esitelmästä. Hyviä pointteja ja tärkeitä havaintoja, jotka osoittavat, että Hunicke todella ymmärtää mistä puhuu. Ja tulihan siitä Journeystäkin lopulta varsin makoisa peli, projektin ongelmista huolimatta.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Kehittäjän väite: PS3-pelaajat taiteellisempia kuin muut konsolistit

Journey on karu ja pelkistetty kokemus

Journey (PS3)

Lue myös

Wreckateer (Xbox 360)

Logitech G600 -MMO-hiiri hämmentää ja sekoittaa

Traileriherkkua ja lisätietoja myös uudesta Sly Cooperista

Edistystä: Starcraft 2 : Heart of the Swarm ei enää ole ”ihan just kohta melkein valmis” vaan ”ihan just valmis”

Muropaketin uusimmat