Uusimmat

Mikä menikään vikaan Dragon Age Legendsissa?

15.07.2013 17:30 Juho Anttila

Biowaren Dragon Age Legends oli kunnianhimoinen yritys luoda sosiaalinen Facebook-peli hardcorepelaajille. Toisin kuitenkin kävi. Teos ei ottanut tuulta siipiensä alle ja lopulta se jouduttiin pistämään lihoiksi. Nyt pelin pääsuunnittelija Soren Johnson kertoo, mikä hänen mielestään meni vikaan.

Johnson kirjoitti analyysin pelin onnistumisista ja virheistä jo vuonna 2011, muutama kuukausi Dragon Age Legendsin julkaisun jälkeen. Peli oli tuolloin vielä pystyssä, joten tekstiä ei julkaistu. Nyt aika on kuitenkin kypsä Johsonin analyysin julkaisemiselle.

Soren Johnsonin artikkelista löytyy monta mielenkiintoista havaintoa sekä onnistuneista että vähemmän onnistuneista päätöksistä. Ehkä kaikkein mielenkiintoisin havainto on kuitenkin se, että ollakseen sosiaalinen peli Dragon Age Legends sisälsi kovin vähän varsinaisia sosiaalisille peleille tyypillisiä toimintoja.

Vaikka peli sisälsikin sosiaalisia ja kavereiden yhteistyöhön kannustavia koukkuja, jäi moni temppu käyttämättä. Dragon Age Legends ei hyödyntänyt Facebookin omia kommunikaatiokanavia eikä kavereiden seinäkirjoitusten klikkaamisesta palkittu. Varsinaiset yhteistyötehtävät loistivat poissaolollaan eivätkä pelaajat pystyneet myöskään lähettämään toisilleen lahjoja. Peli ei myöskään sisältänyt minkäänlaista päivittäistä bonusta pelin pariin palaamisesta.

Sosiaalinen aspekti ja hardcorepelaajat ovat mielenkiintoinen haaste. Hardcorepelaajat nyrpistävät tyypillisesti nenäänsä pelien Facebook-toiminnoille. Toisaalta juuri nämä ovat niitä ominaisuuksia, jotka tekevät sosiaalisista peleistä niin suosittuja. Sellaisten sosiaalisten toimintojen suunnitteleminen, jotka kiinnostavat myös vakavammin pelaavia on yksi avainhaaste etsittäessä keinoa kehittää sosiaalisia pelejä myös hardcoreyleisölle.

Soren Johnsonin artikkeli kannattaa toki lukea kokonaisuudessaan, sillä siinä nostetaan esille myös muita Dragon Age Legendsin onnistumisia ja epäonnistumisia. Edelläkävijän rooli on usein vaikea ja Dragon Age Legends oli, vaikkei lopulta onnistunutkaan, rohkea pelinavaus sosiaalisen pelaamisen alalla.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Dragon Agen Facebook-seikkailut päättyivät surkeasti

Facebook-seikkailu Dragon Age Legends betassa

Haluatko Dragon Age II -bonuksia? Hyppää Facebookiin!