Miksi teinit ovat idiootteja? Sitä tutkitaan Until Dawn –kauhupelissä

04.09.2015 14:00 | Jukka O. Kauppinen

Heikki Takala sukeltaa ihmismielen pinnallisimpiin syövereihin ja koettaa olla läikyttämättä aivomassan pintaa, kun miettii elämämme suuria kysymyksiä. Kuten sitä, että miksi kauhuleffateinit menevät mieluummin tutkimaan outoja ääniä sen sijaan, että paahtaisivat ennemmin karkuun täyttä vauhtia. Miksi teit noin? Miksi näin? Miksi pääsi irtosi?

Until Dawnia voi kutsua peliksi hieman samalla tavalla kuin Telltalen Walking Deadia. Se on interaktiivinen tarina, jossa pelaaja toimii käytännössä ohjaajana ja käsikirjoittajana tehden valinnat hahmojen puolesta ja katsellen kuinka asiat etenevät. Tästä syystä tarinasta ei voi juuri puhua, sillä jokainen paljastus on potentiaalinen spoileri. Varsinkin Until Dawnin tapauksessa.

Until Dawnin valinnat näet aiheuttavat usein varsin dramaattisia käänteitä. Peli kutsuu valintoja perhosvaikutukseksi, jossa varsin arkipäiväinen ja joskus yhdentekevä ele saattaa tuntia myöhemmin pelastaa hahmon hengen. Tai tappaa tämän. Nämä asiat on jokaisen parasta löytää itse, mutta ne ovat usein varsin hyvin piilotettuja, eikä vihjeitä suuntaan tai toiseen välttämättä anneta. Jo pelkästään huonosti harkittu dialogivalinta voi joskus johtaa tapahtumiin, jotka saavat hampaat kiristymään melkoisesti. Sekä harkitsemaan seikkailun aloittamista alusta.

Lue koko arvostelu: Until Dawn (PS4)

Lisää aiheesta

Kholat (PC)

Lucius II (PC)

Mulkaisu – Resident Evil: Revelations 2

Resident Evil HD Remaster (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Silence of the Sleep (PC)

Slender: The Arrival (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Muropaketin uusimmat