Uusimmat

Miksi uusi XCOM on FPS eikä strategiapeli?

13.07.2011 16:45 Miikka Lehtonen

Muistatko vielä legendaarisen X-Comin? No, jos olet tämän saitin lukija, todennäköisesti muistat. Ja todennäköisesti olet käärmeissäsi siitä, että yli 10 vuoden tauon jälkeen pelisarjan henkiin herättävä peli on FPS eikä strategiapeli. Mutta miksi niin kävi? Annetaan julkaisijan edustajan selittää.

Toisin kuin moni voisi kuvitella, X-Com ei suinkaan lojunut unohdettuna pöytälaatikossa vuosikymmenen ajan, vaan lisenssin ympärillä kävi kova kuhina. ”90-luvun pelaajat rakastavat X-Comia ja meillä oli pelin oikeudet, joten mietimme, mitä sen kanssa tekisimme. Kaikki studiomme halusivat tehdä uuden pelin ja kaikilla oli omat ideansa sen suhteen. Mutta ongelma on se, että vuoropohjaiset strategiapelit eivät ole enää se kuumin juttu”, Christoph Hartmann selitti MCV:n haastattelussa.

Eli kyse oli siis puhtaasti bisneksestä? No ei ihan, sillä Hartmannin juttu jatkuu. ”Enkä puhu nyt vain myynneistä. Strategiapelit eivät ole enää osa tätä päivää. Käytän esimerkkinä musiikkitaiteilijoita. Tarkastellaan vaikka Ray Charlesia. Jos hän tekisi nykyään musiikkia, se olisi yhä Ray Charlesin musiikkia, mutta todennäköisesti kuulostaisi enemmän Kanye Westiltä. Ray Charlesin uudelleenlämmittely on hyvä juttu, mutta sen täytyy kulkea ajan mukana menettämättä silti sitä kokemuksen sydäntä.”

Näin Hartmann siis uskoo tiiminsä myös tehneen. Mies toistaa, että nyt ei todellakaan olla tekemässä rahastusta, vaan X-Comin hengelle uskollista, modernia peliä. Noinkohan? No, itse en ole vielä XCOMia — siis sitä uutta, sen tunnistaa pudonneesta väliviivasta, joka ilmeisesti on liikaa Ray Charlesia ja liian vähän Kanye Westiä — pelannut joten säästän kommenttini myöhemmäksi. Mutta entä te? Nielittekö selityksen?

Lähde: MCV

Lue myös

Red Orchestra 2 -haastattelu osat 1 ja 2: hulppeaa panssarisotaa, dynaaminen kampanja

Steam käännytti konsoliuskovaisen

Transformers: Dark of The Moon (PS3, Xbox 360)