Miljoona taalaa kymppitonnilla: suomalaispelin markkinointi onnistui huikeasti
Muistatte ehkä sen suomalaisen Remedy Entertainmentin muinaisen Death Rally –kaahailupelin? Ehkä muistatte myös sen viimevuotisen iOS-alustoille julkaistun uusioversion. Mutta tiesitkö sitä, että pelin taustalta löytyy melkoinen markkinoinnin riemuvoitto?
Remedyn, Cornfox & Brothersin ja Mountain Sheepin yhteistuotantona syntyneen pelin kohdalla ei näet pistetty markkinointiin juuri mitään. Kaiken kaikkiaan pelin markkinointibudjetti oli häikäisevät 10 000 taalaa. Rahaa peli on kuitenkin tuonut sisään jo yli miljoona taalaa.
Miten näin? Noh. 5000 taalalla peliä puffattiin nettimainoksin, toiset 5000 taalaa pistettiin lehdistölle kohdistettuun tiedotukseen. Kunhan pelille oli saatu ensin vähän näkyvyyttä, niin sen saama positiivinen fanireaktio johti toivottiin suusta suuhun -kehumiseen ja fanien omiin viraaleihin. Peli kattoikin kehityskustannuksensa jo kolmessa päivässä.
Sittemmin peliä on pidetty pirteänä muun muassa hintakikkailuilla ja ilmaisella juhannustarjouksella, jonka myötä pelin latasi kaksi miljoonaa uutta pelaajaa. Onpa peliin myös julkaistu yhdeksän laajennusta, jotka ovat osaltaan pitäneet teoksen tuoreena, nostaneet sen aina uusien pelaajien ulottuville ja toki osa ilmaisversionkin ladanneista on latonut lisäreistä taaloja pöytään.
Tarkempaa analyysiä Remedyn ja Death Rallyn menestyksestä sekä ylipäätään näkökulmaa pelialan nykytrendeistä voi lukea Forbesin artikkelista.
Death Rallyn iOS-version tehnyt Mountain Sheep on julkaissut sittemmin myös Bike Baron- ja Ice Rage -pelit, joiden markkinointibudjetti on ollut tasan 0 euroa. Ja silti Bikekin myi viikossa yli 300 000 peliä.
Lue juttu: Forbes, How to Create a $1M App with a $10K Marketing Budget
Lisää aiheesta
Remedy julkaisi Death Rally -pelin ilmaiseksi
Death Rallyn tekijät jatkavat vauhtilinjalla: seuraavaksi Bike Baron
Ice Rage tuo maailman parhaan lätkäpelin iOS:lle
Lue myös
Assassin’s Creed: The Secret Crusade – kirja avaa pelien lorea