Uusimmat

Mobiilipelaaminen ärsyttää Super Meat Boy -tiimiä

07.05.2012 10:00 Miikka Lehtonen

Super Meat Boyn kehittänyt Team Meat ei pelkää laukoa mielipiteitään. Tällä kertaa pojat kommentoivat mobiilipelaamisen trendejä sillä he ovat havainneet, että siinä riittää ongelmia. Enkä ole välttämättä eri mieltä.

Team Meat kehittää parhaillaan iOS-versiota Super Meat Boysta, mutta heidän mantranaan on ollut alusta saakka, että peli tehdään alusta saakka uusiksi mobiililaitteiden rajoitukset huomioiden. Kehitysprosessinsa aikana pojat ovat tietenkin tutustuneet myös kilpailijoihinsa ja saaneet siitä kunnon raivon pintaan.

”Kuten monet teistä ovat ehkä huomanneet, mobiilipelaamisessa on nykyään tosi moni asia päin persettä, hyväksikäyttävistä ja manipuloivista rahantekotaktiikoista suoranaiseen varastamiseen. Meidän mielestämme mobiilialustan perusongelma on se, että kehittäjät eivät kunnioita pelaajiaan. Monien mielestä pelaajat ovat vain tyhmää karjaa, joka kerätään karsinaan, pumpataan tyhjäksi ja lähetetään sitten eteenpäin tyhjä olo sisällään.”

Kuin sattuman kautata keskustelimme eilen Dome-kollega Jani Halmeen kanssa juuri samoista asioista, eli mobiilipelien uusista ja raivostuttavista tavoista rahastaa ja siitä, miten se on haitaksi koko alustalle, sillä halvan rahan toivossa heitetään ikkunasta se tärkein, eli pelattavuus. Kuten Team Meat sanoo…

”Uusin trendi on käyttää aivan perustason pelin luurankoa ja sitten ripustaa ”power up” -porkkana pelaajan eteen. Pelaaja näkee tämän porkkanan ja haluaa sen! Eikä sen saadakseen tarvitse tehdä kuin aivan perustason juttuja uudelleen ja uudelleen. Ja kun he saavat sen, toinen putoaa katosta ja sama pitää toistaa entistä useammin. Tai sitten… sen sijaan, että saavuttaisi nämä ”tavoitteet” juoksemalla paikallaan, voitkin maksaa taalan ja pääset maaliisi heti! Tai vielä mielummin voit maksaa kympin ja saada kaiken mahdollisen pelaamatta peliä!”

Näinhän se juurikin nykyään menee monessa mobiilipelissä, joissa ei ole pelattavuutta edes sormustimen vertaa, mutta mikromaksukoukkuja senkin edestä. Ja tiedättekö mitä? Se on perseestä. Varsinkin, kun se todistettavasti toimii ja tuottaa aivan hillittömästi rahaa.

”Sanat eivät riitä kuvaamaan, miten v***n perseestä ja kamalaa tämä on, paitsi peleille, myös pelaajille ja koko alustalle. Tämä bisnes-taktiikka on suora isku pelisuunnittelun kasvoille ja kaiken mobiilipeleissä ja casual-peleissä mättävän ruumiillistuma.”

Vaikea väittää vastaan. Sitten tuleekin se purkauksen asiaosio, sillä Team Meat lupaa, että HEIDÄN mobiilipelissään tällaisia ongelmia ei ole. Kannattaa lukaista loputkin sillä juttu sisältää myös hieman maistiaisia siitä, millainen Super Meat Boy: The Game tulee olemaan.

Lähde: Team Meat

Lue myös

Osallistu Domen 3DS-skaboihin

Runebound (Lautapeli)

Silent Hill: Downpour (PS3, Xbox 360)

Tribes: Ascend (PC)