Uusimmat

Modaaminen: retropelien pelastus?

07.06.2016 10:00 Jukka O. Kauppinen

Sega-pelitalolla on takanaan loistava tulevaisuus. Sen seurauksena firmalla on takataskussaan valtava määrä klassisia pelinimikkeitä, joiden kaupallinen hyödyntäminen tänään on todella, todella haastavaa.

Muinaiset retropelit kun käsitetään laajalta ihan vapaasti levitettäviksi ja ilmaisiksi, vaikka totuushan on ihan toinen. Mutta MAME-kabinettien rakentelijat ja emulaattoripelaajat eivät tosiaankaan hae kolikko- tai konsolipelien ROMeja mistään Segan latauskaupasta. Ehei, ne waretetaan.

Ja sehän Segaa surettaa. Miten muinaisia pelejä voitaisiin julkaista uudelleen, joko klassikkoversioina tai moderneina päivityksinä, kun retrokansa vain warettaa?

Firman uuden vision mukaan retrojen pelien modaaminen voisi olla varsinainen piristysruiske koko harrastukselle, ja siihen suorastaan kannustetaan uuden Sega Mega Drive Classics Hub -retropelikanavan kautta. Steamissä julkaistu pelipaketti sisältää valmiiksi tuen modauksille Steam Workshopin kautta, mikä on pelitalolle kätevä tapa hallita ainakin jollain tapaa firman pelivanhusten käsittelyä.

”Moniin klassikoihin ei ole koskettu vuosikymmeniin, mutta modit ovat fiksu tapa niiden tuunaamiseen. Olemme keskustelleet kovasti pelien muokkauksesta, mutta me emme ole oikein voineet koskaan tukea sitä virallisesti. Steam Workshopin kautta voimme kuitenkin antaa virallisen luvan pelien tuunaamiselle.”

”Pelien avaaminen modaukselle ja jopa korjauksille avaa kaikille aivan uudenlaisia luovuuden kanavia.”

Eikä haitanne sekään yhtään, että modaukset ovat Steam Workshopin kautta jollain tasolla Segan hallinnassa – ja ne edesauttavat pelien myyntiäkin. Win-Win!

Lähde: MCV

Sega
Kaikki jutut aiheesta

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat