Moninpelistä tunnettu räiskintä oli vähällä jäädä pelkäksi yksinpeliksi

28.05.2022 11:57 Muropaketin toimitus

Gears of Warin monipeli melkein hyllytettiin, kun sitä ei millään saatu toimimaan.

Ars Technica kertoo mielenkiintoisen paljastuksen pelihistoriasta. Xboxin hittipeli Gears of War oli aikanaan vähällä jäädä pelkäksi yksinpeliksi.

Vuonna 2006 ilmestynyt räiskintäpeli, joka käynnisti suositun sarjan, tuli tunnetuksi muun muassa juuri moninpelistään, joka on pysynyt suosittuna tähän päivään asti. Alun perin kehittäjät eivät kuitenkaan meinanneet saada sitä millään toimimaan.

Tasosuunnittelija Lee Perry kertoi Ars Technicalle, että Epic Gamesin pelistudio oli aikanaan pieni, eikä se pystynyt kilpailemaan vaikkapa Halo-pelien kanssa. Ensi alkuun kehittäjät ottivat karttoihin mallia suosituista moninpeleistä, kuten Counter-Strikesta ja Unreal Tournamentista, mutta ne eivät toimineet Gears of Warin pelityylin kanssa. Gears of War oli lähtökohtaisesti hitaampi peli kuin mainitut kilpailijat.

Perryn mukaan moninpelitestit menivät niin huonosti, että kehittäjät pohtivat jopa moninpelin leikkaamista kokonaan. He saivat kuitenkin homman lopulta toimimaan, kun karttoja alettiin suunnitella erityisesti Gearsin omien mekaniikkojen pohjalta. Tämä tarkoitti riittävien suojien lisäämistä ja kapeiden chokepoint-pisteiden rakentamista, mikä sovi paremmin Gearsin hitaampaan pelityyliin.

Pelisarjan toistaiseksi tuorein osa Gears 5 ilmestyi vuonna 2019 kehuvien arvioiden saattelemana. Pelin seuraajasta ei vielä ole julkistettu mitään virallista, mutta aiempien pelien on huhuttu ilmestyvän remasteroituna pelikokoelmana Halo-sarjan tapaan.