Uusimmat

Murskatuloksen saanut Square Enix muuttaa bisnesmalliaan

28.05.2013 12:00 Tero Lehtiniemi

Monet muistavat vielä ajat, jolloin Square Enixin nimi pelissä oli käytännössä lupaus laadukkaasta apanilaisesta roolipelistä. laajenamaan lähteneen firman repurtuaari kattaa tätä nykyä jos jonkinlaisia pelejä, ja ikävä kyllä läheskään kaikki niistä eivät ole olleet firman nimelle kunniaksi.

Firma ennustaa, että kuluneen vuoden tappiot tulevat olemaan ennustettua pahemmat. Aiemmin ennakoidun noin 3 miljardin jenin tappio tulee todennäköisesti olemaan lähempänä 13 miljardia (yli 100 milj. euroa). Syynä tappion syvenemiseen ovat sekä hittipelien epäonnistuminen länsimarkkinoilla että heikko kolikkopelibisnes.

Paha tilanne on saanut firman johtoportaan mietteliäälle tuulelle. Square-pomo Yosuke Matsudan mukaan tappiota ei voi laittaa yksinään pelkkien pelien myynnin epäonnistumisen syyksi, vaan taustalla on hänen mukaansa paljon laajempi trendi. Hinnoittelua ja esimerkiksi peleistä tiedottamista on muokattava vastaamaan nykymaailman tarpeisiin. Pelejä ei voida enää pitää vuosia salassa, vaan pelaajien kanssa pitäisi olla vuorovaikutuksessa koko pelin kehityskaaren ajan.

Esimerkeiksi hän ottaa Kickstarterin ja Steam Greenlightin. Järjestelmät suorastan perustuvat siihen, että tekijät esittelevä yleisölle alkutekijöissään olevan pelin, ottavat palautetta vastaan ja pyrkivät markkinoimaan pelin jo ennen sen valmistumista. Tämän lisäksi Square Enixin tulevaisuus tuo tullessaan enemmän mobiilialustoille tehtyjä, laadukkaita pelejä sekä paikallisille markkinoille suunnattuja tuotteitamaailmanlaajuisten megalanseerausten sijasta.

Jännää nähdä millaisia muutokset tulevat olevaan. Squaren ongelmat pakottavat jo todellisiin toimenpiteisiin, mutta toisaalta firmalla pitäisi olla sekä taloudellisia resursseja että tietotaitoa niiden tekemiseen.

Lisätietoja: Siliconera