Näin tehdään näyttävää ja toimivaa 2D-peligrafiikkaa

29.01.2016 18:30 | Miikka Lehtonen

Minulta löytyy paljon kunnioitusta peligraafikoita, ja graafikoita yleensäkin, kohtaan. Hyvän ja toimivan taiteen tekeminen peleihin ei ole helppoa hommaa, eikä varsinkaan jos vaatimustaso niin taiteellisen laadun kuin teknisen toimimisen osalta on hyvin korkea.

Näin on Skullgirlsin tapauksessa. Kyseessähän on 2D-tappelupeli, jonka grafiikka jäljittelee piirroselokuvien tyyliä ja on äärimmäisen pehmeää. Samaan aikaan pelin luonteesta johtuen iskujen täytyy osua animaatiofraamin tarkkuudella ja kaiken täytyy olla niin selkeää, ettei graafinen kikkailu häiritse pelaamista. Ei ole helppoa, ei.

GDC 2014 -pelinkehitystapahtumassa Skullgirls-graafikko Mariel Cartwright puhui prosessista ja pelin vaatimuksista. Video on aikaisemmin ollut lukittuna GDC:n maksumuurin takana, mutta nyt sitä voi katsella kuka tahansa. Joten tehdään niin!