Uusimmat

Nämä ideat jäivät pois Burnout Paradisesta

29.12.2009 03:10 Antti Mutta

Hurjapäinen kaahailupeli Burnout Paradise on ollut yksi parhaista esimerkeistä ajatuksella tehdystä ladattavasta lisäsisällöstä. Tekijät julkaisivat varsinkin alkuvuodesta tasaisin väliajoin mainioita ja kohtuullisesti hinnoiteltuja DLC-paketteja. Nyt Criterion Games on päättänyt paljastaa, minkälaisia erikoisia kehitelmiä näihin lisäsisältöpäivityksiin ei mahtunut.

Tekijöillä oli runsaasti ajatuksia, joista osa ehti jopa testausvaiheeseen. Syystä tai toisesta näitä ei kuitenkaan toteutettu julkaisukuntoon. Harmi, sillä listalla on sekä erinomaiselta että älyttömältä kuulostavia neronleimauksia. Aloitetaanpa katsaus tavallisemmasta päästä.

Burnout Paradisen maailma koostuu saarista. Lisäsisältönä näitä julkaistiin muutama, mutta Criterionilla oli mahtipontisempiakin suunnitelmia. Ajatuksena oli tuottaa useita saaria, joissa jokaisessa oli edustettuna erilainen autourheilulaji. Yhden piti olla off-roadiin keskittynyt, toisen rata-ajoa matkiva.

Erilaisia ajoneuvoja mietittiin useampaan otteeseen. Lentokoneita ja helikoptereita kaavailtiin, mutta Burnout Paradisea ei ole teknologisesti suunniteltu ilmasta katseltavaksi. Criterion harkitsi jopa helikopterien ja autojen välille yhteistyötä. Helikopterit olisivat voineet kuljettaa autoja nostettavien konttien sisällä. Veneitä harkittiin myös, vaikka tämä ei edennyt keskusteluja pidemmälle.

Sarjaan yllättävät ideat kuuluu sen sijaan kuu. Veneiden kehitys ei jutustelua pidemmälle edistyneet, mutta painovoimaton planeettaa Criterion hahmotteli niin pitkälle, että kuussa pääsi ajamaan. Ajatuksena oli, että tiettyjen haasteiden jälkeen pelaaja lähetettäisiin raketilla kiertolaisellemme ajelemaan. Harmi, ettei tämäkään päässyt studion sisäistä testiä pidemmälle.

Avaruusmatkailu on sentään jopa jollain tavalla oikeastikin toteuttavissa, mutta toista on ajassa matkustus, vaikka peliin voi DeLoreanin kopion lisäsisältönä ostaa. Silti tekijät harkitsivat ajatusta. Tiettynä päivänä saarelle olisi avautunut aikaportaali, jonka läpi ajamalla olisi päässyt vaikkapa villiin länteen. Idea kuopattiin kuitenkin hieman liian hämäränä.

Koko artikkelin voi lukaista Criterionin uutisblogista EA:n sivuilta.

Lue myös

Tutkimus: harva pelaa pelinsä läpi

Videoviihdettä välipäiville: Team Fortress 2 Lego-muodossa

Rakkaiden pelisarjojen surkeimmat harha-askeleet