Need for Speed The Run – haastattelussa kaahailun tuottaja

15.11.2011 19:15 | Jukka O. Kauppinen

Miten käy, kun pistämme Need for Speed -sarjan taas kerran baanalle? No, Heikki Takala jatkaa Simon Elon jalanjäljillä ja ottaa peliin omakohtaista tuntumaa. Nyt haastiksen muodossa.

Kuinka päädyitte kirjoittamaan juonen peliin. NFS:ssa on useimmiten ollut kyse vain rehellisestä kaahailusta.

 Tarina oli meille luonnollinen tapa kehittää peliä, sillä olemme tehneet niin ennenkin. Se on loistava motivaattori kisaamiselle sen sijaan, että tähtäisit aina vain olemaan kisojen ensimmäinen. Tämä muuttuu mielestämme hieman kuivaksi ja steriiliksi ajan myötä. Tarina on työkalu joka ikäänkuin antaa pelaajille syyn kisailla, ja lisää samalla hieman sitä jotain itse peliin.

 Voiko tarinatilassa kuitenkin palata ajassa taaksepäin ja yrittää haluamiaan kisoja uudelleen?

 Tarina on hyvin lineaarinen. Autolog pitää kuitenkin kirjaa kisa-ajoistasi ystäviäsi vastaan. Jos ystäväsi tekee paremman ajan voit aina palata takaisin ja yrittää peitota hänet.

Minkälaisen tarinan autopelissä oikeastaan voi kertoa? Itse premissin luulisi asettavan jo paljon rajoitteita kokemukselle. Onko The Run vain kaahailua ja Christina Hendricksin ihailua, vai onko siinä vakavampia teemoja?

 Mielestäni tarina on vetovoimainen. Olemme tietenkin edelleen ajopeli, joten pääpaino on siinä että kuskeilla on hauskaa. Emme tietenkään oleta voittavamme Oscareita kerronnalla, mutta halusimme tarinan olevan realistinen.

Lue koko artikkeliNeed for Speed The Run – 18. kerta toden sanoo?

Lue myös päivän peliarvostelu: Gunstringer (Xbox 360)

Alun perin ladattavaksi peliksi tarkoitettu teos laajeni täysimittaiseksi hyllytuotteeksi, kun Microsoftin edustajat innostuivat tuotoksesta. Ei toki ihme, Kinectin pelivalikoimalla on syytäkin tarttua mihin tahansa potentiaaliseen ehdokkaaseen.

Pohjimmiltaan kyse on aivan tavallisesta valopyssyräiskinnästä. Siis sellaisesta tuotteesta, joka voisi aivan yhtä hyvin ilmestyä Wiille tai Move-ohjaimella varustetulle PlayStation 3:lle. Pelin kehittänyt Twisted Pixel Games on kuitenkin tunnettu omituisesta huumoristaan, joten myös Gunstringeriltä on syytä odottaa muutakin kuin rutiinisuoritusta.

Lue koko arvostelu: Gunstringer (Xbox 360)

Lisää aiheesta

Need for Speed The Run -ennakko (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Vaikka ajatus huristelusta halki Yhdysvaltojen on jo houkutteleva, jostain syystä Black Box on käsikirjoittanut, että Jack on kaiken kukkuraksi mafian jahtaama. Hänen täytyy päästä New Yorkiin ennen isoja pahoja poikia. Syy taitaa selvitä pelaamalla.

Lue myös

Assassin’s Creed Revelations -ensikosketus osa 2 – Ezion matkan päätepiste

Batman Arkham City -haastattelussa Rocksteady Studios

Battlefield 3 -haastattelussa DICEn ykkösjehu

Logitech G13 -pelinäppäimistö – onko mininäppiksestä hyötyä?

Sound Blaster Recon3D – pelaajan piristävä ääniratkaisu

Uncharted 3 – pelin näyttelijät kertovat haastattelussa miten homma hoituu