Neuraaliverkko oppi pelaamaan Super Marion ajopeliä – ja voitti kultaa Mushroom Cupissa

06.11.2017 11:16 | Muropaketin toimitus

YouTube-käyttäjä SethBling opetti ohjelmoimansa neuraaliverkon oppimaan hyväksi Super Mario Kartissa.

Tekoälyn kehitys on edennyt siihen pisteeseen, jossa ihmiset voivat jo helposti hävitä tekoälylle monissa peleissä. Kesällä kerroimme esimerkiksi tekoälystä, joka onnistui ansaitsemaan korkeimman mahdollisen pistemäärän Atarin Ms. Pac-Manissa (1983).

Nyt YouTube-käyttäjä ja ohjelmoija SethBling on opettanut luomansa neuraaliverkon pelaamaan Super Mario Kartia (1992), kertoo Polygon. Hänen kehittämänsä MariFlow-verkko opetteli jäljittelemään ohjelmoijan omaa pelityyliä 15-tuntisen pelivideokokoelman perusteella, ja pystyy nyt menestymään pelissä itsenäisesti. MariFlow pystyy esimerkiksi voittamaan kultaa Mushroom Cupin 50cc-luokassa.

Alta näet SethBlingin videon MariFlow-neuraaliverkosta. Videon aluksi pyydetään tunnistamaan, mikä neljästä pelaajaruudusta on ihmispelaajan ohjaama. Ei muuten mikään helppo tehtävä.

Muropaketin uusimmat