Uusimmat

Neverwinter matkaa minne f2p-ropet eivät ole koskaan ennen matkanneet – lue ennakko

29.04.2013 21:30 Jukka O. Kauppinen

Miikka Lehtonen matkasi harmaasta satamastaan nettiroolipelaamisen uusimmille ja kaukaisimmille ulapoille. Vaikka vähän tyrskysikin, niin mukavaahan siellä oli. Paitsi silloin kun Miikan piti luovia f2p-karikoilla.

Neverwinter on todellakin yksi niistä harvoista Dungeons & Dragonsin neljättä laitosta hyödyntävistä peleistä. Se on todellakin ihme, sillä koko systeemi tuntui kuin MMO-pelejä varten tehdyltä. Hahmoilla on omat selkeät roolinsa, erilaisilla cooldowneilla varustettuja kykyjä ja kykypuu-henkinen kehityssysteemi. Missä siis pelit? Sitä en tiedä, mutta Neverwinterin tapauksessa neljännen laitoksen mukailu tuntuu ihan toimivalta idealta.

Tarjolla on toistaiseksi viisi hahmoluokkaa ja kuudes tuloillaan. Neljännen laitoksen tavoin kaikilla on omat roolinsa: guardian warriorit ovat tankkeja, trickster roguet DPS:ää, devout clericit parantajia, control wizardit DPS:n ja kontrolliluokan yhdistelmä ja niin edelleen. Mutta ei kannata sinänsä antaa kuvausten hämätä, sillä Neverwinterissä rajat ovat hieman häilyvät. Kleeri esimerkiksi parantaa pääasiassa heittelemällä vihollisiin loitsuja, joiden jälkeen kaikki niitä lyövät parantuvat suhteessa tekemäänsä vahinkoon. Niinpä pelaaminen on kaikilla luokilla aktiivista ja hauskaa.

Pelasin itse betaviikonlopussa clericillä ja roguella ja ilokseni voin todeta, että molemmat ovat oikein soolokelpoisia. Ja niin ovat nettikeskustelujen perusteella kaikki muutkin. Jotkut sooloavat kestollaan, toiset parantavat itseään ja muut tappavat kaiken niin pirun nopeasti, ettei ongelmia ehdi tulemaan. Ja tämä onkin merkittävä ero siihen edelliseen Dungeons & Dragons –MMO:hon, D&D Onlineen, jossa ei alun jälkeen yhtään soolottu.

Lue koko ennakko: Dungeons & Dragons: Neverwinter -ennakko (PC)

Lisää aiheesta

Dungeons & Dragons Online: Stormreach (pc)

Dungeons & Dragons: Daggerdale (PC, PS3, Xbox 360)

Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer (PC)