Uusimmat

Nintendo tekee pelejä, ei taidetta

04.08.2013 10:00 Juho Anttila

Pelien ja pelaamisen arvostuksen kasvaessa pinnalle nousee aika ajoin keskustelu siitä, voivatko pelit olla taidetta. Muun muassa Journeyn kaltaiset teokset viittaavat vahvasti myönteiseen vastaukseen, mutta soraääniäkin kuullaan. Nintendo puolestaan ei ole edes kiinnostunut taiteentekemisestä.

Nintendon Satoru Iwata kertoo, että yritys ei pyri tekemään taideteoksia. Sen sijaan Nintendon tavoite on luoda pelejä, jotka resonoivat pelaajien kanssa. On tärkeätä, että pelit kelpaavat kohderyhmälleen, asiakkaille, sen sijaan, että niillä olisi korkeampia taiteellisia tavoitteita.

Iwatan mukaan luominen on egoismin ilmaisemista. Luovilla ihmisillä on vahva visio siitä, mitä he aikovat tehdä ja halu pysyä tässä visiossa. Jos tahtoo, että lopputuote maistuu pelaajille, on kuitenkin oltava valmis muuttamaan visiotaan tarvittaessa. Omaa visiotaan ei voi pakkosyöttää pelaajille.

Tässä kohden Iwatan puheet kaivavatkin kuilua Nintendon pelien ja taiteen käsitteen välille. Taiteen määritelmään liitetään usein peräänantamattomuus oman vision suhteen yleisestä mielipiteestä välittämättä. Pelaajien toiveiden ja odotusten mukaan räätälöity kokemus taistelee lähtökohtaisesti tätä määritelmää vastaan. Taidetta vai viihdettä siis? Todennäköisesti raja näiden kahden termin välillä on veteen piirretty ja myös Nintendon peleistä on löydettävissä taiteellisia arvoja, vaikka ensisijainen tavoite olisikin pelaajan viihdyttäminen.

Lähde: Kotaku

Lisää aiheesta

Wii U ei myy koska asiakkaat eivät tajua sen arvoa

Pelikehitys – taidetta vai käsityötaito?

Marion luoja: pelit eivät ole taidetta?