Uusimmat

Nörttitytöt treffeillä Ridge Racerin kanssa – kaupunki hajosi

21.04.2012 12:30 Jukka O. Kauppinen

Olen lueskellut viime aikoina mainiota Nörttitytöt-blogia – ja tänään palstalla julkaistiin vallan erinomainen artikkeli, joka liittyy veikeällä tavalla Bugbear-studion tuoreeseen Ridge Racer Unbounded -peliin.

Nörttitytöt näet värväsivät kolme naispelaajaa, joilla on kullakin hyvin erilainen suhde Ridge Raceriin. Yksi on itse asiassa pelin tuottajan puoliso, yksi on viihtynyt enemmänkin HoMMien ja Final Fantasyjen parissa ja kolmannen autopelikokemus koostuu kymmenen vuoden rupeamasta Stuntsin parissa.

Hyvää tekstiä ja vähän kulissienkin takaista juttua! Lainaus:

Pelintekoa vierestä seuranneena tulin myös oppineeksi uusia yllättäviä asioita pelinteosta. Mielenkiintoisinta oli se, että kaikki konsolivalmistajat testaavat itse pelit ennen kuin ne saavat julkaisuluvan. Testiajat varataan etukäteen, ja jos ajan missaa tai testin aikana esiintulleita virheitä ei pysty testiaikana korjata, voi seuraava aika löytyä vasta viikkojen tai kuukausien päästä. Siten pelin julkaisukin myöhästyy, vaikka se olisi valmis heti seuraavana päivänä testin jälkeen. Tämä selittää, miksi niin moni peli myöhästyy juuri ennen julkaisua useammalla kuukaudella.

Omituinen on myös sitkeä harhaluulo myös pelialalla työskentelevien keskuudessa, että peliarvostelijoille maksetaan arvosanoista. Yllättävän hyviltä tuntuvia arvosanoja selitetään sillä, että ”kerrankin julkaisija maksoi tarpeeksi”. Tuntuu jotenkin omituiselta, että pelin tekijöillä on niin huono luotto omaan peliinsä, että he eivät tunnu haluavan uskoa, että se voisi ihan oikeasti vaan olla hyvä. Ja jos joku nyt vielä epäröi, niin ei, peliarvosteluista ei makseta. Toki on muutamia yksittäistapauksia, joissa pelifirma on loukkaantunut lippulaivapelinsä huonoista arvioista niin paljon, että on vetänyt mainokset pois, mutta ne ovat todellakin yksittäistapauksia ja siksi tulevat julkisuuteen.

Kun peli vihdoin tuli kauppoihin ja meille kotiin saatiin myös omat kappaleet pelistä, en meinannut aluksi uskaltaa pelata peliä lainkaan. Vaikka olin kokeillut peliä muutaman kerran, kun se vielä oli kesken (Joonas toi pelin muutaman kerran kotiin harjoitellakseen sillä ajamista voidakseen parhaiten demota toimittajille pelin eri ominaisuuksia), ja tiesin, että kyseessä oli hyvä peli, aloin pelätä, että mitä jos en pidäkään pelistä. Mitä jos pelistä onkin tehty niin vaikea, että autot lähtevät käpälästä ja menetän hermoni peliin (olen huono häviäjä) ja pahoitan siten Joonaksen mielen? Vasta kun Sonja ja Suvi tulivat meille pelaamaan peliä uskaltauduin rattiin – onneksi, kivaahan se oli.

Lue juttu:Nörttitytöt ratissa – kaupunki hajalla

Lisää aiheesta

Äänestä: onko kevään kovin suomipeli Angry Birds, Grimrock vai Ridge Racer?

Ridge Racer Unbounded oli suomalaisittain megakallis projekti

Ridge Racer Unbounded – suomalainen näkökulma ajopelilegendaan

Ridge Racer Unbounded (PC, PS3, Xbox 360)

Lue myös

Borderlands 2 -ensikosketus – isompi, laajempi ja parempi

Kid Icarus lehahti vuosikymmenten takaa – lue arvostelu

Trialsin suosio kyykytti koko Xbox Liven

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 14)

Muropaketin uusimmat