Uusimmat

Nousevat kustannukset saattavat tukahduttaa innovaation, varoittaa pelipomo

06.08.2013 20:45 Teemu Viemerö

Suurten peliprojektien kulujen vakauttamiseen tarvitaan investointeja uuteen teknologiaan ja liiketoimintamalleihin, sanoo Ubisoft Toronton pomo Jade Raymond.

Viime vuodet ovat olleet suurien brändien aikaa. Pelimaailma näkee harvoin uusia innovaatioita ja monet keskittyvät nykypäivänä suurten brändien hengissä pitämiseen. Huippuluokan AAA-pelien kustannukset nousevat projektien ja tiimien kasvaessa sekä teknologian parantuessa. Kasvavat kustannukset halutaan siksi kattaa varmoilla ratkaisuilla.

Jade Raymond myöntää ongelman piirittävän myös Ubisoftia.

”On varmaa, että ennemmin tai myöhemmin tämä tyrehdyttää innovaation. Et halua ottaa riskejä, jos peliprojekti maksaa sinulle esimerkiksi 100 miljoonaa dollaria”, Raymond sanoo.

”Silloin haluaa tehdä joko Call of Dutyn tai Assassin’s Creedin, sillä niistä tietää tienaavansa varmuudella tietyn määrän rahaa. Tämä on mielestäni yksi hankalimmista asioista pelialalla.”

Raymond uskoo innovaatiota löytyvän myös AAA-pelien parista, mutta se saadaan esille vain laskemalla kustannuksia. Tätä varten tarvitaan uusia kehitystyökaluja ja liiketoimintamalleja. Raymond myöntää sekä episodipohjaisen julkaisemisen kuin indie-mallien olevan hyvin mielenkiintoisia.

”Kannattavuuden ympärillä liikkuu paljon kysymyksiä ja tämän takia luulen indie-pelialan olevan hyvin suosittu. Indie-alalla jokaisella pelien parissa työskentelevällä on peli-idea ja he haluavat olla luovia. Mutta on vaikeaa synnyttää idea eloon, jos sen harteilla on liikaa kustannuksia.”

Lähde:Rising cost of AAA could stifle innovation, says Ubisoft boss

Lisää aiheesta

Blizzard myöntää: Titan mietitään kokonaan uusiksi

Square Enix ei hylkää AAA-pelejä 5

Suomalainen Grand Cru keräsi ronskin rahoituspotin

Tomb Raideria ei olla haudattu