Uusimmat

NVIDIA: Konsolit eivät voi ikinä pärjätä PC:lle

26.09.2013 11:00 Juho Anttila

Uudet konsolit ovat jo ovella ja samalla olohuoneen viihdelaitteiden tuottama grafiikka ottaa aimo harppauksen eteenpäin. Hurjimmat ovat jo sitä mieltä, ettei PC-koneille ole enää paikkaa pelaajan laitevalikoimassa. NVIDIA:n Tony Tamasi on aiheesta täysin eri mieltä.

Tamasin mukaan nykymaailmassa ei ole enää yksinkertaisesti mahdollista, että pelikonsoli tuottaisi parempaa ja nopeampaa grafiikkaa kuin huippuluokan PC. Mies perustelee asiaa muun muassa kehitysresursseilla. NVIDIA käyttää tuotekehitykseen vuosittain 1,5 miljardia dollaria. Tyypillisen konsolin elinkaaren aikana rahaa palaa yli kymmenen miljardia.

NVIDIA pystyy tähän, sillä firma myy vuosittain satoja miljoonia piirejä. Konsolivalmistajien myynnit jäävät väkisinkin huomattavan paljon alhaisemmiksi, mistä seuraa se, ettei Microsoftilla tai Sonylla ole myöskään mahdollisuutta panostaa laitekehitykseen läheskään yhtä paljon.

Tomasin toteaakin, että konsoli voi parhaimmillaankin yltää vain senhetkisen nopeimman PC-laitteen tasolle. Vuotta myöhemmin kehitys on taas ajanut ohitse ja konsolit jäävät PC-laitteiden jalkoihin.

Jos Tony Tamasin puheisiin on uskominen, ja miksi ei olisi, voivat PC-herrarodun edustajat katsella jatkossakin konsolisteja nenänvarttaan pitkin. Vaan tosipelaajaltahan löytyy toki niin peli-PC kuin kokoelma konsoleitakin, eikös vain?

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisää aiheesta

Android-konsoli Nvidia Shield käy kaupaksi

NVIDIA toimittaa PS4:n fysiikkaratkaisun

Haluatko GeForcestasi enemmän irti? Kokeile nVidian optimointityökalua!

Muropaketin uusimmat