Uusimmat

Omintakeista taistelua ja tarinankerrontaa – arvostelussa Persona 4 Arena

18.06.2013 20:45 Jukka O. Kauppinen

Ja niinhän siinä taas kerran kävi, että Eric Hartin suuntasi kohti nettikoodien äärimmäisiä rajamaita ja testasi kuinka universumi taipuu, oli kello sitten kolme tai vähemmän. Eikä Persona 4 Arena pettänyt.

Tarina ei toki jää neljän hahmon koettelemuksiin, vaikka sitäkin piisaa parinkymmenen tunnin edestä. Varsinaiset välipätkät ovat vähässä, sillä suurin osa tarinasta käydään tekstin ja puhuvien päiden voimin. Luettavaa riittää ja asiat etenevät ehkä vähän liiankin verkkaisesti. Taisteluita pelistä on ehkä viidesosa, loppu menee juonen seurailuun.

Vaan koska kyseessä on Arc System Worksin taistelupeli, on pinnan alla paljon erilaisia asioita. Uusia pelaajia helpottamassa on niin sanottu autocombo-ketju, mikä mahdollistaa purkitetun combon tekemisen yhtä nappia painamalla. Vaikka tämä ominaisuus helpottaakin peliä monella tapaa, se on melkeinpä ainoa asia, mikä pelissä on muita Arc System Worksin pelejä helpompaa.

Japanilaiset roolipeleillä on tietenkin ollut suuri vaikutus pelin designiin: jokaisella hahmolla on erilaisia erikoisefektejä aiheuttavia hyökkäyksiä. Otetaan vaikkapa paniikkiefekti, mikä peilaa hetkeksi pelaajan ohjauksen. Tämä tekee torjumisesta vaikeaa, sillä ohjausliike pitää tehdä väärään suuntaan.

Lue koko arvostelu: Persona 4 Arena (PS3, Xbox 360)

Lisää aiheesta

Guacamelee! (PS3, PSV)

Injustice: Gods Among Us (PS3, Wii U, Xbox 360)

Monster Hunter 3 Ultimate (Wii U)

Persona 3 FES (PS2)

Sacred Citadel (PC, PS3, Xbox 360)

Muropaketin uusimmat