UUSIMMAT

Ouya todisti, että vedätyksellä pääsee yhä pitkälle

09.08.2012 12:45 | Miikka Lehtonen

Ihmiset naureskelevat usein wanhan ajan vastikkeidensa hyväuskoisuudelle. Ja miksipä ei? Joivathan ihmiset radioaktiivista vettä ja kuvittelivat, että vankkurista ostettu käärmeöljy parantaisi kaikki vaivat. Mutta toisaalta juuri äsken 63 000 hyväuskoista heitti rahansa kaivoon epärealististen lupausten perusteella, joten onnistuu se meiltäkin.

Ouya, tuo open source -hörhöjen luvattu pelikonsoli, joka liikkuu epärealististen odotusten ja suoranaisen kusetuksen välimaastossa. Uutisoimme Ouyasta jo aiemminkin, emmekä kovin positiiviseen sävyyn. Eikä se sävy ole siitä vieläkään muuttunut, joten jos olet Ouya-uskovainen, kannattaa ehkä painaa nyt CTRL-W ja säästää itsensä pahalta mieleltä. Rahojaan kun ei enää takaisin saa. Ja niiden takaisin ottaminen olisi mielestäni ollut peliveto, sillä vaikka olettaisimme, että Ouyan tiimin pussissa on puhtaita jauhoja — ja se on aika iso oletus — projekti näyttää kaikkea muuta kuin realistiselta.

Nettifoorumeilla raavittiin kollektiivisesti päänahkoja jo Kickstarterin avausvideon myötä. Todellinen info oli vähissä, mutta hypeä riitti sitäkin enemmän. Open source -narusta nyittiin innokkaasti ja puhuttiin ”maailman ensimmäisestä avoimesta konsolista”, laitteesta, joka ”vapauttaa televisiosi”. Pelaa pelejä, joita THE MAN ei halua sinun pelaavan! Root-nappi suoraan laitteen kannessa! Huutomerkkejä! Naurettavia väitteitä siitä, että ”konsolit ovat kuolleet”, epämääräisiä lupauksia siitä, että Ouya tulee saamaan ”kaikki parhaat pelit” ja kaikki tämä yksistään Ouya-tiimin ensimmäisestä viestistä!

Omat niskavillani nousivat pystyyn jo siinä vaiheessa, kun Ouya-tiimi mainosti julkisesti ja pitchinsä keskipisteessä varmaa tukea firmoilta, jotka eivät oikeasti olleet moista luvanneet. Notchinkin väitettiin tukevan laitetta, vaikka hänen kommenttinsa oli oikeasti tasoa ”no jos se kannattaa taloudellisesti niin kai me voisimme Minecraftin kääntämistä miettiä”.

Eikä se kusetus siihen loppunut. Pari päivää Kickstarterin alkamisen jälkeen tiimi julkaisi kyselylomakkeen, jossa kyseltiin, mitä pelejä ihmiset haluavat Ouyallaan pelata. Mukana oli The Elder Scrolls 5: Skyrimin, Battlefield 3:n, Mass Effectin ja Assassin’s Creedin kaltaisia vaihtoehtoja. Eihän tiimi toki suoraan luvannut, että nämä pelit nähdään Ouyalla, mutta on vähintään moraalisesti kyseenalaista markkinoida laitetta edes sen vihjailulla, että vaihtoehdot ovat realistisia. Koska ne eivät todellakaan sitä ole.

Surullinen fakta kun on se, että Ouya tuskin tulee saamaan tukea oikeilta pelifirmoilta. Pelien kehittäminen on kallista, samaten kuin niiden kääntäminen eri alustoille. Android ei ole perinteisesti ollut kehittäjien keskuudessa suosittu alusta, koska piratismi on sillä niin helppoa. Eikä se taatusti tule olemaan ainakaan yhtään vaikeampaa laitteella, jonka kannessa on fyysinen nappi, jolla voi kiertää sen suojaukset. Kun laitteen käyttäjäkanta on muutenkin kymmenissä tuhansissa, tulot jäävät aika niukoiksi.

Mutta tämä on kaikki toissijaista muminaa, sillä se suurin ongelma on se, että juuri nyt koko Ouyan ilmestyminen ei näytä kovin todennäköiseltä. Tiimi keräsi epämääräisillä lupauksillaan ja vedätyksillään 8,5 miljoonaa taalaa, joista Amazon ja Kickstarter rouhaisevat pois noin 10%. Käteen jäävällä 7,5 miljoonalla (olettaen, että tiimi ei joudu maksamaan siitä lainkaan veroja) pitäisi perustaa firma, työllistää niin rauta- kuin ohjelmistoinsinöörejä, maksella palkkoja, suunnitella kokonaan uusi rauta-alusta, koodata sille softat, suunnitella ja toteuttaa kauppapaikka ja sen oheiskilkkeet ja sitten vielä fyysisesti valmistaa laitteet ja toimittaa ne ihmisille. Kuudessa kuukaudessa. Maailmanlaajuisesti. Täysin tyhjästä, sillä vielä ei ole olemassa edes prototyyppejä, ainoastaan veikeitä rendauksia.

Aikataulut ovat vähintään epärealistiset ja saavat aikaan välitöntä pelkoa siitä, että rauta tulee olemaan ongelmallista ja kaatumaherkkää, softa taas bugista paskaa. Tai kuukausia myöhässä. Eivätkä rahatkaan taida riittää. Fiksummat ovat netissä ynnäilleet, mitä Ouya touchpadilla varustetun konsoliohjaimensa kanssa maksaa valmistaa. Vaikka laskelmissa on käytetty Googlen ja Applen kokoisten firmojen miljoonien laitteiden valmistuserien hintoja — hehän saavat komponenttinsa paljon halvemmalla kuin vain kymmeniä tuhansia laitteita valmistuttava Ouya — konsolin myyntihinnaksi merkitty 99 taalaa ei välttämättä edes riitä kattamaan valmistus- ja komponenttikustannuksia.

Perinteisestihän tämä ei ole ongelma, vaan firmat myyvät konsoleitaan aluksi tappiolla sillä ajatuksella, että softamyynnit paikkaavat taloutta siihen saakka, että valmistuskustannukset laskevat ja voitot kasvavat. Ouyalle tämä ei ole vaihtoehto, sillä optmistisimpien laskelmienkin mukaan heidän 7,5 miljoonasta taalastaan ei jää käteen niin paljon massia, että sillä voisi kauaa operoida tappiolla.

Ongelmia siis riittää. Niin paljon, että moni on epäillyt koko Ouyan olleen alunperinkin kusetusta. Kyyninen vedätys, jolla kerätään mahdollisimman paljon rahaa ja sitten karataan Karibialle miljoonien kanssa. Itse en usko tähän. Ouya-porukat yrittivät ennen Kickstarteriaan raapia kasaan yksityistä rahoitusta sitä kuitenkaan saamatta. Veikkaan, että Kickstarterista odotettiin vaatimattomampaa menestystä. Sellaista, jolla olisi saatu kasaan prototyyppi, jonka varjolla olisi voinut sitten lähteä hakemaan uutta rahoitusta ja antaa muutamalle tuhannelle tyypille kivat kehitysympäristöt. Mutta miljoonien kilistessä tilille tiimi joutui ikävään välikäteen. Rahaa ja yleisöä on liikaa pelkän pienen prototyypin tekemiseksi, mutta ei niin paljon, että sillä voisi oikeasti kehittää ja julkaista uuden konsolin. Se puuha kun maksaa moninkertaisesti enemmän kuin 7,5 miljoonaa.

Nyt on kuitenkin liian myöhäistä enää tehdä muuta kuin valitella tapahtunutta. Rahojaan kun ei takaisin saa. Kickstarterin virallinen kanta on, että he eivät takaa projektien onnistumista eivätkä yritä jahdata epäonnistuneilta projekteilta tukijoiden rahoja. Mikään mahti maailmassa ei estä Ouya-tiimiä yrittämästä, epäonnistumasta ja menemästä konkurssiin rahat taskussaan. Tai sanomasta yrittäneensä ja pitämästä leijonanosaa rahoista.

Niinpä veikkaankin, että edessä on karu pettymys, vaikka konsoli ilmestyisikin. Monet Ouya-fanit kun odottavat laitteeltaan aivan naurettavia. Jutun kylkiäisenä olevat kuvat ovat oikeiden, rahaa laitteestaan maksaneiden ihmisten kommentteja ja kuvaavat hyvin sitä, että moni heistä ei oikeasti tajua, mistä he ovat maksaneet. Syy tästä on pitkälti Ouya-tiimin, joka on tehnyt kaikkensa lupaillakseen rivien välissä aivan liikaa. Ja pettymys tulee olemaan suunnaton, kun Uncharted / Halo / Super Mario -ihmevehkeen sijaan paketista paljastuu kämäinen open source -palikka, jolla voi pelailla japanilaisia pornopelejä ja emulaattoreita. Ja tämä on siis se parempi vaihtoehto. Se toinen on, että käsissämme on uusi Phantom: vapourware-konsoli, josta ei jää jälkeen kuin rendauksia ja vuosikymmeneksi vitsejä.

Lisää aiheesta

Ouya-konsolin kehittäjä puhelee ristiin – alkuhype murenee

Ei kannata innostua vielä liikaa Ouyasta

Lue myös

Dead or Alive 5:n tekijät tietävät mikä on tärkeää: tissit

Endless Space (PC)

Little Big Planetissa jo 7 miljoonaa kenttää

Roccat Isku – upea ja jopa rönsyilevä pelinäppis

Muropaketin uusimmat